سیاسی

اسرائیل: با دستیابی عربستان به فناوری هسته‌ای مخالفتی نداریم

مشاور امنیت ملی اسرائیل گفت که تل آویو با توسعه برنامه هسته ای مسالمت آمیز عربستان در ازای عادی سازی روابط مخالفتی ندارد.

میدل ایست نیوز: تساحی هنگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل گفت که تل آویو با توسعه برنامه هسته ای مسالمت آمیز عربستان نظیر مصر و امارات در مقابل عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفتی ندارد.

به گزارش الخلیج آنلاین، وی در گفت وگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت که برنامه هسته ای غیرنظامی در مصر و امارات وجود دارد و اسرائیل در این زمینه و برای جلوگیری از کشیده شدن به سمت سلاح هسته ای به امریکا تکیه دارد.

این دومین اظهارنظر هنگبی در رابطه با عدم مخالفت اسرائیل با برنامه هسته ای عربستان در چند روز اخیر است.

وی پیش از این گفته بود تل آویو از احتمال توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی عربستان نگران نخواهد بود.

مشاور امنیت ملی اسرائیل روز گذشته نیز گفت که مذاکرات امریکا و عربستان درباره توافق عادی سازی روابط با اسرائیل، شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه این توافق نزدیک نیست، گفت که کاخ سفید به سرعت گزارش ها درباره عادی سازی را تکذیب کرد و در این مساله حق دارد.

هنگبی گفت که امضای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان نزدیک نیست اما قطعا پیشرفت قابل ملاحظه ای در گفت وگوی بین امریکا و عربستان مشاهده می شود.

این در حالی است که گزارش های متعددی درباره تلاش امریکا برای جلب موافقت عربستان با برقراری روابط رسمی با اسرائیل منتشر شده است.

پیشتر پایگاه خبری اکسیوس در این زمینه اعلام کرد که آموس هوكشتاین، مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا در امور انرژی و زیرساخت ها، در حال حاضر در عربستان است تا تلاش های واشنگتن را برای انجام این توافق پیش ببرد.

اکسیوس افزود که هدف از سفر هوکشتاین، بررسی یکی از مهم ترین خواسته های عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل و درباره برای اجازه توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی، شامل غنی سازی اورانیوم است که واشنگتن و تل آویو پیش تر این موضوع را رد کرده اند.

این پایگاه خبری امریکایی نزدیک به اسرائیل توضیح داد که موضوع برنامه هسته ای، نقطه حساسی در مذاکرات عربستان و امریکا برای انجام توافق عادی سازی روابط با اسرائیل است.

اکسیوس پیش از این گفته بود که دولت بایدن می خواهد توافق عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل را طی 6 ماه آینده و پیش از آنکه مشغول کارزار انتخاباتی برای نامزدی مجدد ریاست جمهوری در سال 2024 شود، حل و فصل کند.

گفتنی است عربستان، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و به معاهده ابراهیم نیز که بر اساس آن روابط اسرائیل با امارات و بحرین در تابستان 2020 و با میانجیگری امریکا عادی شد، نپیوسته است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا