خبر اولسیاسی

رئیس ستاد ارتش عراق مسئول پیگیری تشکیل کمیته مشترک امنیتی با امریکا شد

نشست شورای وزارتی امنیت ملی عراق آخرین تحولات امنیتی و مهم ترین چالش ها و راه های مقابله با آن و سفر هیئت عراقی به امریکا را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: نشست شورای وزارتی امنیت ملی عراق به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برگزار شد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، در این نشست آخرین تحولات امنیتی و مهم ترین چالش ها و راه های مقابله با آن بررسی شد.

حاضران در این نشست تصویب پیوستن عراق به لیست اطلاعات بین المللی سازمان ملل درخصوص سلاح های مفقودی و مسروقه در عراق و جهان با هدف کنترل این نوع سلاح را بررسی کردند.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق مساله ورود صیادان عرب و خارجی به کشور در فصل صید را نیز بررسی و تصمیمات مناسبی در این خصوص اتخاذ کرد.

در این نشست، گزارش مفصلی از سفر هیئت عراقی به ریاست ثابت محمد العباسی، وزیر دفاع عراق به واشنگتن به دعوت همتای امریکایی خود، ارائه شد.

گزارشی از گفت وگوی مشترک میان امریکا و عراق در حوزه همکاری امنیتی دوجانبه در چارچوب توافقنامه چارچوب استراتژیک و نوع روابط آتی عراق و ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم در این جلسه قرائت شد.

در این گزارش آمده است که هیئت عراقی در امریکا بر اصول ثابت مرتبط با حاکمیت عراق و افزایش توانایی نیروهای مسلح عراق در حفظ امنیت و ثبات و تامین امنیت مرزهای کشور تاکید کرد.

گزارش مذکور اشاره کرد که هیئت عراقی در امریکا به عدم نیاز به حضور هیچ نیروی نظامی رزمی در خاک عراق اشاره کرده است.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق پس از استماع گزارش، با توافق هیئت عراقی با امریکا بر سر تشکیل کمیته عالی مشترک با ائتلاف بین المللی برای آغاز اجرای مصوبات گفت وگوی مشترک موافقت کرد.

السودانی در این خصوص به رئیس ستاد کل ارتش عراق دستور ارتباط با فرماندهی ائتلاف بین المللی در عراق برای آغاز فعالیت کمیته دوجانبه را صادر کرد.

شورای وزارتی امنیت ملی عراق ضمن تقدیر از تلاش های هیئت عراقی، بر انسجام توانایی های نیروهای امنیتی عراق و حفظ الزامات حاکمیت عراق در همه جوانب آن تاکید کرد.

هفته گذشته، وزارت دفاع عراق با انتشار بیانیه ای خبر داد که ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق روز سه شنبه نشستی با لوید آستین، همتای امریکایی خود در مقر پنتاگون در واشنگتن برگزار کرد.

وزیر دفاع امریکا در این نشست اهمیت این گفت و گوها در ارتقای شراکت امنیتی پایدار میان ایالات متحده و عراق را که مبتنی بر مذاکرات استراتژیک در ژوئیه 2021 است، ستود.

وزارتخانه‌های دفاع عراق و امریکا پس از دو روز مذاکره، در بیانیه امنیتی مشترک از توافق درباره عملیاتی جدید جدا از فعالیت‌های ائتلاف بین المللی برای تقویت توان نیروهای امنیت داخلی عراق خبر دادند.

بر اساس این بیانیه، وزیر دفاع عراق در این سفر با وزیر دفاع امریکا و دیگر مقامات در ستاد عملیات مشترک و سازمان همکاری امنیتی دفاعی و فرماندهی ستاد مرکزی و وزارت خارجه و شورای امنیت ملی این کشور دیدار کرد.

این بیانیه افزوده که هیئت عراقی در این سفر شامل رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم، وزیر دفاع، جانشین فرمانده ستاد عملیات مشترک و رئیس ستاد ارتش و دیگر مقامات ارشد بود.

در این بیانیه آمده که هیئت‌های عراقی و امریکایی بار دیگر بر پایبندی خود به توسعه توانایی امنیتی و دفاعی عراق و تعمیق همکاری امنیتی در مجموعه کاملی از مسائل برای تقویت منافع مشترک در امنیت و حاکمیت عراق و ثبات منطقه تأکید کردند.

هیئت های عراقی و امریکا از اجرای کامل مفاد گفت‌وگوهای راهبردی استقبال و تأکید کردند که هیچ نیروی امریکایی با مأموریت رزمی در عراق حضور ندارد و همه نیروهای نظامی امریکا همچنان به دعوت دولت عراق برای آموزش و مشورت و کمک و تبادل اطلاعات برای حمایت از جنگ عراق به منظور تضمین شکست دائمی داعش در این کشور حضور دارند.

همچنین این بیانیه تأکید کرده که امریکا و عراق مصمم به مشورت درباره عملیات آتی جدا از فعالیت‌های ائتلاف بین‌المللی برای تعیین روند تطور مأموریت نظامی ائتلاف بر اساس جدول زمانی مشخص و به موجب عوامل تهدید داعش و توانمندی نیروهای امنیت داخلی عراق هستند و دو طرف تصویب کردند که کمیته‌ نظامی مشترک بلندپایه میان دو کشور برای بررسی روند پیش رو تشکیل دهند.

در بیانیه مشترک عراق و امریکا بر پایبندی عراق به حفاظت از افراد و مستشاران امریکایی و ائتلاف بین‌المللی و کاروان و هیئت‌های دیپلماتیک تأکید شده و هیئت‌های بر عزم خود به برگزاری گفت‌وگوهای همکاری امنیتی مشترک در آینده و نشست‌های مرتبط برای بررسی تهدید داعش و نیازهای عملیاتی حال و آینده و تلاش‌ها برای بهبود توان نیروهای امنیتی عراق تأکید شده است.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا