اقتصادی

ممنوعیت کاشت برنج و ذرت در فصل تابستان در عراق

وزارت منابع آبی عراق به دلیل کم آبی کاشت برنج و ذرت در فصل تابستان را ممنوع کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت منابع آبی عراق طی تصمیم کاشت برنج و ذرت در فصل تابستان را به دلیل کم آبی ممنوع کرد.

به گزارش الصباح، عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق گفت که یک سیستم مستقر و منظم برای توزیع آب در رود دجله برای شرب و سایر مصارف وجود دارد.

وی افزود که میزان رهاسازی آب به شط العرب برای ثبات تامین آب و جلوگیری از شوری آن و آبیاری باغات براساس میزان مورد توافق به 70 متر مکعب در ثانیه می رسد و میزان رهاسازی آب به سمت تالاب الحویزه نیز 7 متر مکعب در ثانیه است.

ذیاب گفت که پایان فصل کاشت برنج که در 15 مه آغاز شده نیز اشاره کرد.

وی با اشاره به تصمیم این وزارتخانه برای جلوگیری از کاشت برنج و ذرت در فصل تابستان، ابراز امیدواری کرد که در فصل آتی از سیستم های آبیاری نوین استفاده شود.

وزیر منابع آبی عراق گفت که منابع آبی در سال جاری کاهش یافته در نتیجه مساحت زیر کشت نیز کاهش یافته و این مساله نیازمند استفاده از سیستم های نوین آبیاری از طریق آبیاری نقطه ای و ثابت محوری است.

روز یکشنبه، یونیسف هشدار داد که تشدید کم آبی و آلودگی آن عواقب وخامت باری را برای خانواده های عراقی، اقتصاد و اکوسیستم به همراه خواهد داشت.

این سازمان اعلام کرد که ناکامی در کاهش خطرات کم آبی می تواند در افزایش فقر و عدم امنیت غذایی و بیکاری نقش داشته باشد و در نهایت به مشکلاتی در سطح گسترده در منطقه منجر شود.

یونیسف خواستار پذیرش اولویت دولت در مدیریت منابع آبی و فرصتی برای اصلاحات در عراق شد.

سازمان یونیسف بیان کرد که همانند عراق، ترکیه، ایران و سوریه از کشورهای دارای تنش آبی بالا هستند و انتظار می رود چالش های مرتبط با مدیریت آب های فرامرزی با افزایش تقاضای منابع آبی ادامه داشته باشد.

یونیسف افزود که مهم است عراق منابع آبی موجود از جمله آب های زیرزمینی، رودها و آب باران را به صورت کارآمدتر و موثرتر  مدیریت کند.

سازمان یونیسف اشاره کرد که عراق به تخصیص اموال کافی برای پژوهش، نوآوری و فناوری های فعال برای مدیریت یکپارچه منابع آبی نیاز دارد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا