خبر اولسیاسی

بررسی روابط دوجانبه و تحولات منطقه در دیدار ولیعهد عربستان و وزیر خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران در جده با ولیعهد عربستان دیدار و روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه ایران در جده با ولیعهد عربستان دیدار و روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در این دیدار سلام و قدردانی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور ابلاغ کرد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز متقابلا نیز سلام و قدردانی خود و پادشاه کشورش به رئیس جمهور ایران را به امیرعبداللهیان ابلاغ کرد.

در این دیدار روابط عربستان و ایران و فرصت‌های آتی همکاری های دو کشور و راه های توسعه آن بررسی شد.

بررسی تحولات اوضاع در عرصه های منطقه ای و بین المللی و تلاش های انجام شده در این زمینه از دیگر محورهای این دیدار بود.

همزمان وزارت خارجه ایران نیز با انتشار بیانیه ای نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ملاقات با امیر محمد بن سلمان ولیعهد و‌ نخست وزیر پادشاهی عربستان سعودی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و عربستان تاکید کرد.

در این بیانیه آمده که وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر فرصت‌های فراروی دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی می توانند با توسعه همه جانبه همکاری‌ها از جمله در حوزه سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی و مردمی، رشد و شکوفایی بیشتر را برای منطقه رقم بزنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات نظام بین الملل تاکید کرد: امروز ما در برابر یک مسئولیت تاریخی قرار داریم.

امیرعبداللهیان با بیان دستاوردها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران افزود: راه موفقیت منطقه تقویت گفتگو و همکاری و افزایش همکاری های توسعه محور است.

وزیر خارجه ایران با اشاره به جايگاه و نقش ایران و عربستان در منطقه و‌ جهان اسلام، از موضوع فلسطین و قدس به عنوان قضیه محوری جهان اسلام یاد کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای همگان دانست.

وزیر خارجه ایران همچنین بر اهمیت امنیت درونزا و پایدار منطقه تاکید کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایران، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با ابلاغ سلام خود و‌‌ پادشاه عربستان سعودی به مقام معظم رهبری و رییس جمهور دکتر رئیسی گفت: نگاه عربستان به رابطه با ایران راهبردی بوده و ریاض در این خصوص عزم جدی دارد.

ولیعهد عربستان با تاکید بر دعوت از رییس جمهور ایران برای سفر به عربستان، دیدار سران دو کشور را بسیار با اهمیت برشمرد و‌ گفت این دیدارها تاثیرات اساسی بر توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه و چندجانبه خواهد داشت.

در این دیدار همچنین در خصوص برخی مباحث منطقه ای و بین المللی نیز بحث و تبادل نظر شد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز با انتشار پیغامی در شبکه اجتماعی X، نوشت: صبح امروز با امیر‌محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان‌سعودی بمدت ۹۰ دقیقه در جده دیدار داشتیم.

وی این گفت وگوها را «صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش، مبتنی بر سیاست همسایگی» توصیف کرد و افزود:با اراده روسای دو کشور، بر مناسبات دوجانبه پایدار در همه زمینه‌ها تاکید شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در منطقه بر«امنیت و توسعه برای همه» اتفاق نظر داريم.

وزیر خارجه ایران که روز گذشته به ریاض سفر کرده بود، صبح امروز وارد جده شد.

این دیدار با حضور فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه علی رضا عنایتی، مشاور وزیر امور خارجه، محسن مرتضایی، مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه و نیز کاردار سفارت ایران در ریاض برگزار شد.

منبع
واس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا