اقتصادیخبر اول

تأسیس صندوق حاکمیتی جدید در کویت با هدف افزایش سرمایه‌گذاری داخلی

در حالی که کویت از تأسیس صندوق حاکمیتی تازه با هدف افزایش سرمایه‌گذاری داخلی خبر داده، کارشناسان امیدوارند که این اقدام موجب افزایش سطح رفاه در کشور شود.

میدل ایست نیوز: در حالی که کویت از تأسیس صندوق حاکمیتی تازه با هدف افزایش سرمایه‌گذاری داخلی خبر داده، کارشناسان امیدوارند که این اقدام موجب افزایش سطح رفاه در کشور شود.

به گزارش «العربی الجدید» این اقدام در چارچوب تلاش برای دستیابی به چشم انداز کویت 2035 انجام شده که هدف آن تبدیل این کشور به یک مرکز مالی و تجاری پیشرو در سطح منطقه ای و بین المللی است.

هدف از ایجاد این صندوق که طبق برنامه رسمی صادر شده «سیاده» نامیده می شود، تسریع در رشد اقتصاد کویت و بهبود کیفیت زندگی و نیز ارتقای پیشرفت در زمینه های مختلف توسعه از طریق برنامه ریزی استراتژیک و اجرای موثر پروژه های بزرگ داخلی است.

این صندوق همچنین با هدف به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد داخلی، بهبود خدمات و زیرساخت‌های عمومی و حمایت از بخش های حیاتی مانند بهداشت و آموزش است و وابسته به وزارت دارایی و سازمان عمومی سرمایه گذاری کویت خواهد بود.

صندوق جدید کویت برای افزوده شده به صندوق ثروت ملی این کشور که دارایی آن بیش از 750 میلیارد دلار ایجاد می شود.

امکان سنجی صندوق «سیاده» کویت ظرف یک سال به اتمام می رسد. به گفته سعد البراک، وزیر دارایی کویت، صندوق سیاده شرکت های دولتی را تحت نظر خود گرد آورده و آنها را به شیوه بخش خصوصی مدیریت خواهد کرد.

این طرح در چارچوب سند چشم انداز 4 ساله کویت انجام می شود که شامل چندین پروژه راهبردی از جمله افزایش اعتبار بازار اوراق مالی کویت، تقویت زیرساخت های میدان نفتی و گازی الدره، تبدیل 90 درصد خدمات دولتی به خدمات دیجیتال می شود.

هفته گذشته، آژانس اعتباری بین المللی کپیتال اینتلیجنس رتبه بلندمدت ارز خارجی و داخلی کویت را با چشم انداز پایدار در +A تثبیت کرد.

این آژانس توضیح داد که رتبه بالای کویت به دلیل پشتیبانی توسط دارایی های زیاد این کشور در صندوق «الاجیال» و توانایی در گرفتن وام های خارجی و نیز سطح بسیار پایین بدهی های دولتی و ذخایر عظیم نفت و گاز است.

در بیانیه این آژانس آمده است: تازه ترین گزارشات حاکی از آن است که دارایی های صندوق الاجیال کویت به 803 میلیارد دلار یا معادل 4.8 برابر تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 رسیده است.

این گزارش ها همچنین می گوید که 50 درصد از این دارایی ها یعنی حدود 400 میلیارد دلار سهم سرمایه گذاری در امریکا است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا