اجتماعیسیاسی

برگزاری مراسم سالانه روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان در بغداد

پانزدهمین نشست سالانه روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان در بغداد با حضور سران سیاسی عراق برگزار شد.

میدل ایست نیوز: مراسم پانزدهمین نشست سالانه روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان در بغداد با حضور شخصیت های بلندپایه رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، رئیس شورای عالی قضائی با میزبانی سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد که دین اسلام به وضوح بر تحقق برابری در ارزش انسانی و ایمانی زن در کنار مرد تأکید کرده است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق از مجلس نمایندگان عراق و پارلمان‌های عربی و اسلامی خواست که با همکاری نیروها و نخبگان و شخصیت‌های دینی و آکادمیک و اجتماعی در جهان اسلام برای تصویب قوانین ضامن حقوق خانواده و زن و کودک و سالخوردگان و دیگران تلاش کنند.

عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق نیز گفت که خشونت در سایه جنگ ها افزایش می‌یابد و ما شاهد وضعیت های غیرانسانی خشونت هستیم که قربانیان آن زنان و کودکان هستند.

وی گفت که این خشونت به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست و قانون مسئول جلوگیری از خشونت و همچنین آگاهی بخشی در جامعه است.

رشید گفت که هیچ کس بر زن برتری ندارد و موفقیت ما در حفظ کرامت زن خواهد بود که حفظ جامعه است.

از طرفی دیگر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق با بیان اینکه دولت ما از آغاز فعالیت خود طرح‌های متعددی برای مبارزه با خشونت علیه زنان اجرا کرد، گفت: از جمله آنها کارزار 16 روزه نه به خشونت علیه زنان بود که در آن به انواع خشونت علیه زنان و نادیده گرفتن حقوقشان و جلوگیری از تقویت توان و کارآمدی آنان بدون به حاشیه راندن ارزش‌های جامعه و تضعیف اصول اجتماعی در عین رعایت همه کنوانسیون‌های بین‌المللی در این باره بر اساس اصول ارزشی عراق اتوجه شد.

وی تاکید کرد که حمایت از زنان از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه دولت بود که دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌هایی تبدیل شد و نتیجه آن راهبرد ملی زنان بود که به تصویب هیئت دولت عراق رسید و به ابعاد گوناگون مشارکت زنان در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد و همچنین در این راستا قانون زنان آزادشده ایزدی به همه زنانی که قربانی خشونت تروریسم بود تعمیم داده شد.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز گفت که خشونت علیه زنان اقدامی ناپسند و محکوم است و با تاکید بر اینکه باید موضوع زنان را در مهم‌ترین برنامه‌هایمان قرار دهیم، گفت: باید برای تدوین قوانین لازم در توانمندسازی زنان تلاش کنیم.

قائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز با بیان اینکه ما باید سیستم‌های تربیتی، اجتماعی و اقتصادی برای اطلاع از وضعیت خشونت و راه‌هایی قانونی از طریق اصلاح قوانین ایجاد کنیم، تصریح کرد که ما امید داریم زن به جایگاه خود برسد و از وجود خود و اعتقادات دینی و اخلاقی خود دفاع کند.

زیدان با بیان اینکه همواره به دنبال تصویب قوانینی برای تضمین حقوق زنان هستیم، گفت که جوامعی که زن در آن شریک موثری نباشد، جوامعی هستند که نمی توانند پیشرفت کنند.

«كلاوديو كوردونی» نماینده جنین هنیس پلاسخرت، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز با بیان اینکه از برنامه دولت در حمایت از حقوق زنان و رسیدگی به وضعیت زنان و قربانیان تروریسم و گرامیداشت روز زنان آزادشده ایزدی استقبال می‌کنیم، تصریح کرد که این سازمان بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر قانون زنان ایزدی و تعمیم آن به دیگر زنان از جمله قربانیان خشونت علیه زنان از دیگر طوایف و نیز زنانی که مجبور به ازدواج با تروریست‌ها شده‌اند و نیز کودکان قربانی این خشونت‌ها تأکید می‌کند.

كوردونی با بیان اینکه عدم تصویب نهایی قانون قربانیان خشونت علیه زنان بر اساس اصول و ارزش‌های اجتماعی عراق مایه نگرانی سازمان ملل است، گفت: این تأخیر هیچ توجیهی ندارد و از همه نیروهای سیاسی عراق می‌خواهیم که این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا