اقتصادی

بندر بزرگ فاو آماده پهلوگیری کشتی‌های 120 هزار تُن به بالا می‌شود

وزارت حمل و نقل عراق تأکید کرد که روند گودبرداری به عمق 20 متر در بندر بزرگ فاو ادامه دارد تا کشتی‌های بزرگ‌تر از 120 هزار تُن بتوانند در بندر پهلو بگیرند.

میدل ایست نیوز: وزارت حمل و نقل عراق تأکید کرد که روند گودبرداری به عمق 20 متر در بندر بزرگ فاو ادامه دارد تا کشتی‌های بزرگ‌تر از 120 هزار تُن بتوانند در بندر پهلو بگیرند.

«فرحان الفرطوسی» مدیرکل شرکت بنادر عراق به روزنامه رسمی «الصباح» گفت که تاکنون 8 میلیون تُن خاک مرطوب از منطقه خور عبدالله و حوضچه‌های بندر بزرگ فاو برداشته شده است تا عمق لازم برای بندر فراهم شود و نیازی به پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر دیگر و تخلیه بار آنها و سپس انتقالشان به عراق با کشتی‌های کوچک‌تر نباشد.

وی افزود که کانال آبی خور عبدالله با طول 23 کیلومتر و عرض 200 متر در حال حفاری با 3 دستگاه پیشرفته است تا بتوان به عمق 20 متری رسید و کشتی‌های بالای 120 هزار تُن بتوانند در آن پهلو بگیرند.

الفرطوسی تأکید کرد که این پروژه در 4 مرحله اجرا می‌شود و یکی از 5 پروژه مشابه در بندر بزرگ فاو برای بهبود عمق آب در 5 سکوی تجاری آن است.

در ماه ژوئیه گذشته، رزاق محیبس السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق به همراه اسعد العیدانی، فرماندار بصره، برخی از معاونانش و نیز مدیر کل شرکت بنادر عراق، برای اطلاع از مراحل پیشرفت کار و درصد پیشرفت پروژه، از بندر بزرگ فاو بازدید کرد.

وی در بدو ورود، بازدیدی میدانی از پروژه پنج اسکله بندر فاو را که شاهد پیشرفت 60 درصدی در ساخت است، انجام داد.

عملیات ستون گذاری در اسکله‌های 1، 2 و 3 این بندر، نصب کلاف و شروع آرماتوربندی و بتن ریزی برای اسکله ها در این بندر به پایان رسیده و کار همچنان مطابق با استانداردهای بین المللی و برای دوره هایی متناسب با زمان بندی مشخص شده ادامه دارد.

پروژه بندر بزرگ فاو که شرکت کره ای دوو پیمانکار  اجرای آن شده در فاز اول شامل پنج قرارداد ساخت 5 سکو به عمق 19 متر، حفاری کانال آبی داخل بندر، حفاری کانال آبی خارج بندر، حفاری کانال اتصال بندر فاو به بندر خور الزبیر، و ساخت بزرگراهی بین بندر فاو و بندر ام قصر می شود.

پیش از این موج شکن بندر بزرگ فاو به عنوان طولانی‌ترین موج شکن جهان در گینس ثبت شده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا