اجتماعیاقتصادی

رونمایی عمان از پروژه شهر هوشمند در نزدیکی مسقط

حکومت عمان از یک طرح بلندپروازانه برای ساخت یک شهر هوشمند با ظرفیت 100 هزار نفر در بیرون مسقط رونمایی کرد.

میدل ایست نیوز: حکومت عمان از یک طرح بلندپروازانه برای ساخت یک شهر هوشمند با ظرفیت 100 هزار نفر در بیرون مسقط رونمایی کرد.

به گزارش CNN این شهر که «سلطان هیثم» نامیده شده در زمینی به وسعت 14.8 کیلومتر مربع ساخته می‌شود و طراحی آن را شرکت مهندسی معماری امریکایی Owings and Merrill برعهده داشته است.

در این طرح 20 هزار خانه و یک دانشگاه و چند مسجد و مدرسه و مرکز درمانی گنجانده شده است.

ساخت این پروژه قرار است از سال آینده کلید بخورد و ظرف 4 سال به بهره‌برداری برسد.

با اینکه تعریف جهانی مشخصی برای «شهر هوشمند» وجود ندارد، معمولا هر شهری که در آن خدمات اینترنت عمومی در خیابان‌ها و دوربین‌ها و حسگرهای پیشرفته برای ثبت اطلاعات شهروندان وجود داشته باشد شهر هوشمند دانسته می‌شود.

شرکت امریکایی طراح این پروژه تأکید کرده که این شهر یک مرکز سرزنده با خانه‌های باکیفیت با قیمت‌های مناسب و امکان حمل و نقل هوشمند خواهد بود.

با وجود انتقادات درباره امکان احتمال سوءاستفاده از اطلاعات شهروندان، کارشناسان تأکید می‌کنند که این‌گونه اطلاعات به ارائه خدمات بهتر و هدفمندتر کمک می‌کند.

«برنارد ریتیج»، از کارشناسان ارشد شرکت امریکایی طراح پروژه، تأکید می‌کند که اطلاعات هوشمند این شهر برای بهبود خدمات زیست‌محیطی از جمله وضعیت هوا و مدیریت منابع آبی به کار می‌آید.

این طرح بخشی از سند چشم‌انداز عمان 2040 است که در آن افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوخت فسیلی و نیز کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی اهمیت بسیاری دارد.

عمان تولید 30 درصد سوخت خود از منابع سبز را تا سال 2030 هدف‌گذاری کرده است.

شرکت طراح همچنین تأکید کرده این شهر با رعایت شرایط دمای بالای 50 درجه در عمان طراحی شده و خیابان‌های آن مسقف با امکان ذخیره حداکثری انرژی است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا