اقتصادیخبر اولسیاسی

اعلام جزئیات تازه از پروژه راهبردی «جاده توسعه» عراق و کشورهای مشارکت‌کننده در آن

مشاور نخست وزیر عراق با اعلام جزئیات تازه‌ای از پروژه راهبردی «جاده توسعه» تأکید کرد که بسیاری کشورهای منطقه و جهان برای مشارکت در این پروژه ابراز تمایل کرده‌اند.

میدل ایست نیوز: مشاور نخست وزیر عراق با اعلام جزئیات تازه‌ای از پروژه راهبردی «جاده توسعه» تأکید کرد که بسیاری کشورهای منطقه و جهان برای مشارکت در این پروژه ابراز تمایل کرده‌اند.

به گزارش «الفرات نیوز»، «ناصر الاسدی» مشاور نخست‌وزیر عراق در امور حمل و نقل، گفت که پروژه جاده توسعه پروژه‌ای است که از مدت‌ها پیش از سوی شورای سازندگی عراق مطرح شده بود و اجرای این پروژه عراق را در لیست کشورهایی قرار می‌دهد که در منطقه حرفی برای گفتن دارند.

وی گفت که این پروژه منافع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کلانی برای عراق خواهد داشت و مثلاً اگر امروز این پروژه اجرا شده بود می‌شد در شرایط جنگ اوکراین از آن برای انتقال کالا به اروپا استفاده کرد.

به گفته الاسدی، این پروژه به تقویت فضای اقتصادی کشور به نحوی پایدار و به دور از رانت نفت کمک می‌کند.

مشاور نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که این پروزه همچنین موجب کاهش بیکاری در کشور می‌شود و در نتیجه پیامدهای اجتماعی چشمگیری خواهد داشت و پروژه‌ای است که برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند.

وی افزود که تحرکات عراق برای اجرای پروژه در سطوح دیپلماتیک و سرمایه‌گذاری ادامه دارد و بسیاری کشورها برای سرمایه‌گذاری در آن ابراز آمادگی کرده‌اند.

این مقام تأکید کرد که سهم عراق در پروژه 51 درصد خواهد بود و همه کشورها در قالب سرمایه‌گذار در پروژه مشارکت خواهند کرد و افزود که همه 10 کشوری که به کنفرانس رونمایی از این پروژه دعوت شده بودند به اضافه مصر و لبنان برای مشارکت در آن ابراز تمایل کرده‌اند و چین نیز اعلام کرده که از آن حمایت می‌کند و کشورهای اروپایی نیز در حال مذاکره برای اطلاع از جزئیات پروژه هستند.

وی افزود که نسبت پیشرفت در ساخت پروژه بندر بزرگ فاو در زمان رونمایی از پروژه جاده توسعه 50 درصد بود که هم‌اکنون به 65 درصد رسیده و 3 شرکت بزرگ جهانی در حال بررسی وضعیت خاک از ناصریه تا فیشخاپور در مرز عراق و ترکیه هستند و قراردادها با شرکت‌های بزرگ جهانی برای مشاوره در این پروژه در حال نهایی شدن است.

الاسدی تأکید کرد که این پروژه در خاک اقلیم کردستان از منطقه هموار استان دهوک عبور خواهد کرد و کمیته مشترک اقلیم و بغداد در حال بررسی مسیر مناسب عبور این جاده هستند.

وی گفت که ترکیه شریک این پروژه است و درباره مسیر زمینی عبور این جاده نظرات خاصی دارد که در حال بررسی است و افزود که امتیاز این پروژه آن است که همه کشورهای همسایه از آن حمایت می‌کنند و با ترکیه درباره تأمین امنیت منطقه‌ای که نیروهای پ.ک.ک. در آن حضور دارند تفاهماتی جریان دارد.

مشاور نخست‌وزیر عراق افزود که این پروژه فشاری بر بودجه عراق وارد نمی‌کند چون هزینه آن به تدریج و به صورت سالانه یک و نیم میلیارد دلار تأمین خواهد شد.

وی گفت که سرمایه‌گذاری خارجی موجب ثبات و تأمین مالی می‌شود و برای تشویق این سرمایه‌گذاری، این پروژه از قوانین سرمایه‌گذاری کنونی کشور مستثنی شده است.

الاسدی همچنین خبر داد که پروژه جاده توسعه شبکه برق خاص خود را خواهد داشت و این بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در آن است.

وی تأکید کرد که پروژه جاده توسعه مکمل کانال سوئز و نه رقیب آن است و افزود که از سوریه دعوت شده که خط آهن خود را به این پروژه وصل کند.

این مقام عراقی همچنین گفت که پروژه چینی کمربند ـ جاده یک نگاه سیاسی و نه یک پروژه موجود و برپاست و افزود که امریکا هیچ مخالفتی با این پروژه ندارد و از آن حمایت می‌کند.

وی تأکید کرد که عربستان و امارات و قطر و ترکیه بیشترین تمایل را برای مشارکت در این پروژه ابراز کرده‌اند.

پیش از این، یونس خالد، مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق، گفت که پروژه راهبردی جاده توسعه، پروژه مکمل بندر بزرگ فاو است و بزرگترین پروژه در سطح عراق به شمار می رود که شامل خط راه آهن دوگانه و جاده ای است که با آخرین فناوری ها احداث می شود.

به گفته خالد این پروژه به طول 1200 کیلومتر از بندر فاو آغاز و به مرز عراق و ترکیه در منطقه فیشخابور ختم می شود.

وی بیان کرد که خط آهن این پروژه از ده استان عراق عبور می کند.

خالد توضیح داد که این خط دوطرفه است و قطارهای آن با انرژی برق کار می کند و با تازه ترین فناوری ها طراحی شده است و همه ابزارهای ایمنی و وسایل ارتباطی نوین در آن وجود دارد.

وی اشاره کرد که این پروژه در سال 2028 به بهره برداری می رسد و گذرگاه مهمی از عراق به بازارهای اروپا خواهد بود.

خالد اظهار داشت که این پروژه در سه مرحله خواهد بود که در مرحله نخست در سال 2028، خط آهن و بزرگراه آماده بهره برداری می شود.

مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق تصریح کرد که ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه در مرحله نخست به 3.5 میلیون کانتینر در سال و 22 میلیون کالا علاوه بر خدمت رسانی به حدود 15 میلیون مسافر در سال می رسد.

وی درباره درآمدهای این پروژه گفت که حجم پیش بینی شده برای درآمدها از کالاها حدود 4 میلیارد دلار و از مسافران نزدیک به 850 میلیون دلار در سال است.

خالد توضیح داد که پروژه راه آهن 10.5 میلیارد دلار و پروژه بزرگراه 6.5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که در مجموع نزدیک به 17 میلیارد دلار هزینه کل پروژه می شود.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا