خبر اولسیاسی

شورای روابط خارجی مصر: ازسرگیری روابط با تهران مشروط به حل برخی پرونده‌هاست

رئیس شورای روابط خارجی مصر خبر داد که ارتباطات با ایران برقرار است بدون آنکه لزوما علنی شود.

میدل ایست نیوز: رئیس شورای روابط خارجی مصر خبر داد که ارتباطات با ایران برقرار است بدون آنکه لزوما علنی شود.

به گزارش «روسیا الیوم»، «محمد العرابی» رئیس شورای روابط خارجی مصر، در مصاحبه ای گفت که این کشور برای ازسرگیری روابط با ایران به وساطت دیگران یا دخالت آنان نیاز ندارد.

وی گفت: موضوع چندان پیچیده نیست، ازسرگیری روابط کامل با تهران رخ خواهد داد، اما مصر ملاحظات خاص خود را دارد و کسی نمی‌تواند برای تغییر آنها تحت فشارش گذارد.

العرابی ادامه داد: روابط مصر و ایران هیچ گاه به صورت کامل قطع نشده اما بازگشت روابط به صورت کامل نیازمند تأمین ملاحظات خاصی است، ایران کشوری مؤثر در منطقه است که گاهی تأثیرش مضر است، و بازگشت روابط به پرونده‌های دیگری همچون یمن و سوریه و لبنان مربوط می‌شود.

رئیس شورای روابط خارجی مصر تأکید کرد که قاهره برای ازسرگیری روابط با تهران امنیت قومی عربی را در نظر می‌گیرد و تعیین جدول زمانی مشخص برای ازسرگیری این روابط دشوار است هرچند ممکن است در هریک از پرونده‌های پیش‌گفته پیشرفتی رخ دهد که موجب پیشبرد مسائل میان دو کشور شود.

این مقام مصری درباره ازسرگیری روابط مصر با ترکیه نیز گفت که این روابط بر اساس امنیت ملی مصر و روابط اقتصادی و تجاری به صورت خوبی پیش می‌رود و پرونده‌های بسیاری میان دو کشور هست که حل و فصل آنها زمان‌بر است.

شورای روابط خارجی مصر یک نهاد غیر دولتی متشکل از چهره‌های سیاسی تأثیرگذار و دیپلمات‌ها و مقامات سابق و چهره‌های سیاسی و دانشگاهی و نظامی مصر است.

در ماه گذشته، یک دیپلمات ارشد مصری خبر داد که در مذاکراتی میان مقامات ایران و مصر برگزار شده و در آن توافق شده که طرفین مجموعه‌ای از دیدارهای استکشافی برای بررسی مسائل مورد اهتمام تصمیم‌گیرندگان اصلی دو کشور را آغاز کنند.

این مقام افزوده که این تصمیم شبیه همان مذاکراتی است که هم‌اکنون میان ترکیه و مصر جریان دارد.

به گفته این مقام که نخواسته نامش فاش شود، در حال حاضر کمیته مشترکی میان دو کشور تشکیل شده که مسئول هماهنگ‌سازی اقدامات لازم برای ازسرگیری روابط دو کشور و تعیین پرونده‌های مورد اختلاف است.

این گزارش تأکید کرده که در سایه تغییراتی که منطقه شاهد آن است، طرفین تمایل جدی به گسترش روابط دارند.

به گفته این منبع، مصر همچنان در موضوع روابط با ایران محتاطانه عمل می‌کند به خصوص که همچنان نقش ایران در منطقه را تهدیدی برای منافع عالی قاهره به شمار می‌آورد و در نتیجه برقراری هرگونه روابط نیازمند صورت‌بندی دقیق و توافقات مشخص درباره نوع روابط دو کشور در آینده است.

از سوی دیگر، یک دیپلمات مصری دیگر تأکید کرد که آنچه باعث شده روند اقدامات از جانب مصر بسیار کند باشد، وجود دیدگاه‌های متفاوت در این باره در دستگاه‌های امنیتی این کشور است.

این مقام افزود که دستگاه دیپلماسی مصر برای آغاز مذاکرات رسمی در اولین فرصت ابراز آمادگی کرده است.

به گفته این دیپلمات مصری که او هم نخواسته نامش فاش شود، در مذاکراتی که با وساطت بغداد و مسقط میان تهران و قاهره انجام شده گام‌های بزرگی در مسیر نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای برداشته شده است.

این منبع افزوده که مهم‌ترین پرونده‌هایی که شاهد پیشرفت بوده مسئله نوار غزه و روابط ایران با گروه‌های مقاومت فلسطین و نیز پرونده مسائل امنیت ملی مصر است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا