سیاسی

درخواست السودانی از ترکیه برای افزایش رهاسازی آب در فرات

نخست وزیر عراق در دیدار وزیر خارجه ترکیه خواستار افزایش رهاسازی آب در رودخانه فرات به ویژه در آستانه مراسم میلیونی زیارت اربعین حسینی شد.

میدل ایست نیوز: نخست وزیری عراق در دیدار وزیر خارجه ترکیه خواستار افزایش رهاسازی آب در رودخانه فرات به ویژه در آستانه مراسم میلیونی زیارت اربعین حسینی شد.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، روز چهارشنبه در دفترش از هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه و هیئت همراه او استقبال کرد.

در این دیدار پیرامون روابط دوجانبه میان دو کشور و راه های تحکیم همکاری متقابل در سطوح مختلف گفت و گو و ارتقای مشارکت اقتصادی و تلاش ها در حوزه مبارزه با تروریسم بررسی شد.

السودانی تاکید کرد که عراق در ارائه تمامی پرونده ها با روحیه همکاری و حسن همجواری و نیز فراهم ساختن فرصت های امیدبخش برای همکاری های اقتصادی و تجاری بیشتر جدی است.

وی همچنین اظهار داشت که پروژه جاده توسعه بهترین نمونه برای این موضوع است؛ چراکه یکی از مهم ترین کریدور های اقتصادی در منطقه و جهان و شامل فرصت های اقتصادی بزرگی است.

نخست وزیر عراق در دیدار وزیر خارجه ترکیه به رویارویی مردم عراق با تروریسم پرداخت و اظهار داشت که امنیت و ثبات اولویت دولت عراق است و به هیچ جریان یا سازمانی تحت هیچ عنوانی اجازه داده نخواهد شد که امنیت را به خطر انداخته یا از خاک عراق برای تجاوز به کشورهای همسایه استفاده کند.

السودانی گفت که این موضوع اساسی عراق و بر اساس قانون اساسی این کشور است.

وی همچنین به رویکرد عراق به سوی انجام همکاری بیشتر در چارچوب کمیته های امنیتی مشترک با ترکیه و تکیه بر گفت و گو و به دور از اقدامات یک جانبه تاکید کرد.

نخست وزیر عراق به لزوم هماهنگی میان عراق و ترکیه در موضوعات مختلف منطقه ای برای ایجاد مواضع مشترک در خدمت منافع دو ملت اشاره و از اقدام اخیر ترکیه در افزایش رهاسازی آب در رودخانه دجله قدردانی کرد و خواستار افزایش رهاسازی آب در رودخانه فرات به ویژه در آستانه مراسم میلیونی زیارت اربعین حسینی شد.

وی همچنین تاکید کرد که توافق در این پرونده به علت وجود منافع مشترک و حفظ حقوق متقابل دارای اهمیت است و توافق بر سر ایجاد کمیته دائمی میان دو کشور برای رسیدگی به این موضوع انجام شده است.

وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن ابلاغ سلام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به السودانی، از تلاش های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و تلاش برای بهبود زیرساخت ها قدردانی کرد.

وی همچنین تمایل و آمادگی ترکیه برای حمایت از عراق در زمینه های مختلف را ابراز و بر رویکرد جدی و اشتیاق به حل مشکلات باقی مانده میان ترکیه و عراق تاکید کرد.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا