اقتصادیسیاسی

آغاز دور جدید مذاکرات بین مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه

دور جدیدی از مذاکرات مصر، سودان و اتیوپی در قاهره پیرامون آبگیری و بهره برداری از سد بزرگ النهضه که اتیوپی در حال ساخت آن بر روی نیل است، آغاز شد.

میدل ایست نیوز: دور جدیدی از مذاکرات مصر، سودان و اتیوپی در قاهره پیرامون آبگیری و بهره برداری از سد بزرگ النهضه که اتیوپی در حال ساخت آن بر روی نیل است، آغاز شد.

به گزارش «النهار» در بیانیه وزارت منابع آب مصر آمده است: دور جدید مذاکرات درباره سد النهضه صبح یکشنبه در قاهره با حضور هیئت های مذاکره کننده مصر، سودان و اتیوپی آغاز شد.

در این بیانیه به نقل از هانی سویلم، وزیر منابع آب مصر آمده است که هدف از این مذاکرات دستیابی به توافقی است که منافع و نگرانی های سه کشور را در نظر بگیرد. این مذاکرات همچنین بر اهمیت توقف هرگونه اقدام یکجانبه در این زمینه تاکید دارد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، ماه گذشته توافق کردند که ظرف چهار ماه، توافقنامه ای را برای آبگیری و بهره برداری از سد تدوین کنند.

از سال 2011، مصر، سودان و اتیوپی در حال مذاکره برای رسیدن به توافق در مورد آبگیری و بهره برداری از این سد هستند، اما دور طولانی مذاکرات بین سه کشور هنوز به توافقی منجر نشده است.

گفتنی است مصر برای تامین 97 درصد آب مورد نیاز خود به رودخانه نیل متکی است.

سد النهضه بر روی رودخانه نیل در منطقه و در حدود 30 کیلومتری مرز با سودان واقع شده است. طول آن 1.8 کیلومتر و ارتفاع آن نیز 145 متر است.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا