اقتصادیخبر اولسیاسی

6 شرط ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت عراق از بندر جیهان

یک عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق خبر داد که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان 6 شرط تعیین کرده است.

میدل ایست نیوز: یک عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق خبر داد که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان 6 شرط تعیین کرده است.

«صباح صبحی» عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق، در گفت‌وگو با روزنامه رسمی «الصباح» گفت که سفر هیئت ترکیه‌ای به عراق شامل شرط‌های ترکیه برای مذاکره درباره ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه بود به خصوص که دادگاه بین‌المللی ترکیه را به پرداخت 1.4 میلیارد دلار محکوم کرده است.

وی گفت که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان، 6 شرط تعیین کرده که شامل تعیین 13 دلار بابت هزینه انتقال هر بشکه نفت و انصراف عراق از شکایت خود به دادگاه بین‌المللی و در نتیجه انصراف از دریافت خسارت 2 سال فروش نفت توسط ترکیه است.

به گفته صبحی، شرط‌های اصلی ترکیه همین‌هاست و شرط‌ دیگر هم اعطای سهم 7 دلاری به شرکت نفت ترکیه بابت هر بشکه نفت است و افزود که همه این شرط‌ها در مذاکرات طرف‌های ترکیه‌ای و عراقی برای ازسرگیری صادرات نفت بررسی می‌شود.

صبحی افزود که فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است به خصوص که ترکیه تحت فشار اقتصادی است و در این شرایط انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد تا بتواند منافع اقتصادی خود از صادرات نفت شمال عراق را تضمین کند.

هفته گذشته «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه، در سفری رسمی وارد عراق شد و با سران سیاسی عراق در بغداد و اربیل دیدار کرد.

پیش از آن نیز «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق در سفری رسمی به ترکیه رفت و با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیدار کرد و موضوع اصلی مذاکرات وی ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان بوده است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه خبر داد که مذاکرات وزیر نفت عراق در ترکیه به نتیجه ای نرسیده است.

اقلیم کردستان عراق روزانه حدود 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که حدود 400 هزار بشکه آن را از طریق خط لوله‌ای به بندر جیهان ترکیه صادر می‌کند.

ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به میزان 450 هزار بشکه در روز از طریق بندر جیهان را در 25 مارس سال جاری در پی حکم دادگاهی بین المللی متوقف کرد.

ترکیه تاکنون بارها اعلام کرده که علت خودداری اش از آغاز دوباره صادرات از بندر جیهان، آسیب دیدن خط لوله در زمین لرزه ای است که اخیرا در مناطقی از ترکیه رخ داد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا