خبر اولسیاسی

تعلیق وزیر خارجه لیبی پس از دیدار وی با وزیر خارجه اسرائیل

در پی فاش شدن دیدار وزیر خارجه لیبی با وزیر خارجه اسرائیل در رم، رئیس دولت وحدت ملی لیبی دستور تعلیق فعالیت وزیر خارجه کشورش و آغاز تحقیق در این باره را صادر کرد.

میدل ایست نیوز: در پی فاش شدن دیدار وزیر خارجه لیبی با وزیر خارجه اسرائیل در رم، رئیس دولت وحدت ملی لیبی دستور تعلیق فعالیت وزیر خارجه کشورش و آغاز تحقیق در این باره را صادر کرد.

به گزارش «الجزیره»، ساعاتی پس از آنکه وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که هفته گذشته در رم «دیداری تاریخی» با «نجلاء منقوش» وزیر خارجه لیبی داشته، «عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی دستور تعلیق فعالیت منقوش را صادر کرد.

همزمان دستگاه اطلاعات داخلی لیبی تأکید کرد که نام منقوش در لیست افراد ممنوع‌الخروج قرار گرفته است.

از سوی دیگر، معترضان اهل لیبی در طرابلس در برابر دفتر نخست‌وزیر در طرابلس در اعتراض به این دیدار تظاهرات کرده و شعارهایی در حمایت از مسئله فلسطین سر دادند.

معترضان همچنین وارد دفتر وزیر خارجه شدند و خواستار برکناری وی شدند.

این تظاهرات به طرابلس محدود نشد و مناطق گوناگون از جمله زاویه، تاجورا، زلیتن، مصراته نیز شاهد تظاهراتی در اعتراض به دیدار وزیر خارجه لیبی با وزیر خارجه اسرائیل بود.

در پی آن، وزارت خارجه لیبی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که منقوش به سیاست دولت لیبی حاضر به دیدار با نمایندگان اسرائیلی نشده است.

در بیانیه وزارت خارجه لیبی تأکید شده که دیدار منقوش و کوهن «یک دیدار گذرای غیر رسمی و بدون برنامه‌ریزی پیشین و بدون هرگونه مذاکره یا توافق» بوده است.

این دیدار که با وساطت وزیر خارجه ایتالیا انجام شده، نخستین دیدار میان وزرای خارجه لیبی و اسرائیل در تاریخ است.

شب گذشته، «الی کوهن» وزیر خارجه اسرائیل، تأکید کرد که با وزیر خارجه لیبی درباره «امکانات گسترده روابط دو کشور و اهمیت حفاظت از میراث یهودیان در لیبی از جمله نوسازی عبادتگاه‌ها و مقابر یهودیان در لیبی» مذاکره کرده است.

کوهن این «دیدار تاریخی» را «گام اول در روابط اسرائیل و لیبی» توصیف کرد و افزود که «حجم و موقعیت راهبردی لیبی موجب اهمیت بسیار این روابط برای اسرائیل می‌شود».

در واکنش به این اظهارات، نجوی وهیبه، سخنگوی شورای ریاستی لیبی، از دولت وحدت ملی این کشور خواست که درباره این دیدار به شورا توضیح بدهد و بر اساس قوانین جاری با این اقدام برخورد کند.

شورای عالی حکومتی لیبی نیز از این دیدار ابراز شگفتی کرد و خواستار برخورد با دست‌اندرکاران آن شد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا