سیاسی

واکنش فلسطین به دیدار وزرای خارجه لیبی و اسرائیل

معاون وزیر خارجه فلسطین، دیدار نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل را محکوم کرد.

میدل ایست نیوز: عمر عوض الله، معاون وزیر خارجه فلسطین، دیدار نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل را محکوم کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، وی گفت که در شرایط کنونی عجیب است که هر کشوری چه عربی یا غیر عربی تلاش کند با دولت فاشیست و نژادپرستی که امروز در اسرائیل است، رابطه برقرار کند.

عوض الله گفت که اقدام وزارت خارجه لیبی در تعلیق و تحقیقات از المنقوش، گامی در جهت درست است.

وی با اشاره به اینکه روابط فلسطین با لیبی خوب است، افزود که از وزارت خارجه لیبی درخصوص این دیدار و جزئیات آن توضیح خواهد خواست.

معاون وزیر خارجه فلسطین تاکید کرد که اسرائیل به دنبال این است که از هر رویدادی پروپوگاندا ایجاد کند و ادعا می کند که در صدد امضای توافقنامه عادی سازی روابط با کشورهای عربی بسیاری است.

وی تصریح کرد که من در این روایت اسرائیل در خصوص دیدار المنقوش و کوهن شک دارم و معتقدم که دولت اسرائیل به دنبال شوی رسانه ای است.

شب گذشته، «الی کوهن» وزیر خارجه اسرائیل، تأکید کرد که با وزیر خارجه لیبی درباره «امکانات گسترده روابط دو کشور و اهمیت حفاظت از میراث یهودیان در لیبی از جمله نوسازی عبادتگاه‌ها و مقابر یهودیان در لیبی» مذاکره کرده است.

کوهن این «دیدار تاریخی» را «گام اول در روابط اسرائیل و لیبی» توصیف کرد و افزود که «حجم و موقعیت راهبردی لیبی موجب اهمیت بسیار این روابط برای اسرائیل می‌شود».

پس از این دیدار وزارت خارجه لیبی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که منقوش بر اساس سیاست دولت لیبی حاضر به دیدار با نمایندگان اسرائیلی نشده است.

در بیانیه وزارت خارجه لیبی تأکید شده که دیدار منقوش و کوهن «یک دیدار گذرای غیر رسمی و بدون برنامه‌ریزی پیشین و بدون هرگونه مذاکره یا توافق» بوده است.

اما در بیانیه دفتر المنقوش آمده است که الدبیبه ماه گذشته در رم با نخست وزیر ایتالیا دیدار و بر سر دیدار با اسرائیلی ها توافق کرده است و دولت ایتالیا به الدبیبه وعده داد که در صورت دیدار با اسرائیلی ها از ماه آینده خط پروازی رم – طرابلس را راه اندازی کند.

بیانیه مذکور افزود که الدبیبه از وزیر خارجه لیبی خواسته در بیانیه اعلام کند که این دیدار به صورت اتفاقی رخ داده تا او رسوا نشود و پس از اینکه وزیر خارجه لیبی بیانیه ای درخصوص این دیدار منتشر کرد، توسط الدبیبه تعلیق شد.

دفتر المنقوش توضیح داد که اسناد بسیاری دارد و اجازه نخواهد داد در مساله ای که به درخواست الدبیبه انجام شده، قربانی شود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا