سیاسی

اخبار ضد و نقیض از خروج وزیر خارجه لیبی از کشور پس از جنجال دیدار با وزیر اسرائیلی

در حالی که یک منبع امنیتی در لیبی از خروج وزیر خارجه این کشور پس از دیدار با همتای اسرائیلی خود خبر داد، سرویس امنیت داخلی لیبی اعلام کرد که المنقوش از طریق گذرگاه های رسمی فرودگاه معیتیقه از کشور خارج نشده است.

میدل ایست نیوز: رسانه های محلی در لیبی گزارش دادند که نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی پس از انتشار اخبار دیدارش با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، لیبی را به مقصد ترکیه ترک کرده است.

به گزارش الجزیره، این رسانه ها تاکید کردند که در حالی که عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی المنقوش را از فعالیت تعلیق کرده و دستور تحقیقات از او را داده، هواپیمای حامل وزیر خارجه لیبی در فرودگاه بین المللی استانبول به زمین نشسته است.

در همین رابطه یک منبع امنیتی صبح امروز تاکید کرد که المنقوش با کمک سرویس امنیت داخلی لیبی، از طریق فرودگاه بین المللی معیتیقه به ترکیه رفته است.

وی افزود که وزیر خارجه لیبی با یک هواپیمایی خصوصی از نوع فالکون، متعلق به دولت وحدت ملی لیبی، خاک این کشور را ترک کرده است.

از طرفی دیگر سرویس امنیت داخلی لیبی پیشتر، اخبار منتشر شده در رسانه ها در خصوص اجازه یا تسهیل سفر المنقوش را رد کرد.

این سرویس توضیح داده است که وزیر خارجه لیبی از طریق گذرگاه های رسمی فرودگاه و براساس روال معمول از کشور خارج نشده و دوربین های نظارتی این را ثابت می کنند.

سرویس امنیت داخلی لیبی بیان کرد که نام المنقوش را در فهرست افراد ممنوع الخروج قرار داده است.

پیش از این وزارت خارجه لیبی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که منقوش بر اساس سیاست دولت لیبی حاضر به دیدار با نمایندگان اسرائیلی نشده است.

در بیانیه وزارت خارجه لیبی تأکید شده که دیدار منقوش و کوهن «یک دیدار گذرای غیر رسمی و بدون برنامه‌ریزی پیشین و بدون هرگونه مذاکره یا توافق» بوده است.

از سوی دیگر، امروز (دوشنبه) یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری «رویترز» گفت که این دیدار با توافق قبلی در «عالی ترین سطوح» انجام شده و بیش از یک ساعت طول کشیده است.

شب گذشته، «الی کوهن» وزیر خارجه اسرائیل، تأکید کرد که با وزیر خارجه لیبی درباره «امکانات گسترده روابط دو کشور و اهمیت حفاظت از میراث یهودیان در لیبی از جمله نوسازی عبادتگاه‌ها و مقابر یهودیان در لیبی» مذاکره کرده است.

کوهن این «دیدار تاریخی» را «گام اول در روابط اسرائیل و لیبی» توصیف کرد و افزود که «حجم و موقعیت راهبردی لیبی موجب اهمیت بسیار این روابط برای اسرائیل می‌شود».

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا