اقتصادیخبر اولسیاسی

انتقاد اربیل از سیاست بغداد درباره ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

مسئول روابط خارجی در دولت ایالتی اقلیم کردستان عراق با انتقاد از دولت عراق بابت آنچه تعلل در ازسرگیری صادرات نفت اقلیم خواند، خواستار بخشش جریمه ترکیه بابت صادرات غیر قانونی نفت عراق شد.

میدل ایست نیوز: مسئول روابط خارجی در دولت ایالتی اقلیم کردستان عراق با انتقاد از دولت عراق بابت آنچه تعلل در ازسرگیری صادرات نفت اقلیم خواند، خواستار بخشش جریمه ترکیه بابت صادرات غیر قانونی نفت عراق شد.

به گزارش «رووداو»، «سفین دزیی»، مسئول روابط خارجی در دولت ایالتی اقلیم کردستان عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که ترکیه و اقلیم کردستان عراق خواستار ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه هستند و بغداد هم در اظهارات رسمی در این باره اظهار آمادگی می‌کند اما تاکنون دست به اقدام عملی در این زمینه نزده است.

وی اظهار کرد که به موجب قانون اساسی عراق اقلیم باید 400 هزار بشکه نفت صادر کند.

به گفته دزیی، به موجب حکم دادگاه پاریس، ترکیه باید بابت چند سال صادرات غیر قانونی نفت اقلیم کردستان عراق یک و نیم میلیارد دلار به عراق خسارت پرداخت کند و افزود: «عراق برای گرفتن این مبلغ خسارت، تاکنون 5 میلیارد دلار آسیب به خودش زده است، چون خسارت توقف صادرات نفت اقلیم کردستان هم‌اکنون به 5 میلیارد دلار رسیده است و این منطقی نیست».

وی درباره روابط بغداد و اربیل نیز گفت: «در حرف هیچ اختلافی وجود ندارد، اما در عمل اختلافات به قوت خود باقی است».

در 25 مارس 2023 و در پی حکم دادگاه پاریس در محکومیت ترکیه بابت فروش غیر قانونی نفت اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی با بغداد، صادرات نفت اقلیم از طریق بندر جیهان متوقف شد.

در پی آن، دو کشور مذاکراتی را برای ازسرگیری صادرات نفت از این میدان آغاز کرده‌اند که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

روز یکشنبه، «صباح صبحی» عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق، گفت که سفر هیئت ترکیه‌ای به عراق شامل شرط‌های ترکیه برای مذاکره درباره ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه بود به خصوص که دادگاه بین‌المللی ترکیه را به پرداخت 1.4 میلیارد دلار محکوم کرده است.

وی گفت که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان، 6 شرط تعیین کرده که شامل تعیین 13 دلار بابت هزینه انتقال هر بشکه نفت و انصراف عراق از شکایت خود به دادگاه بین‌المللی و در نتیجه انصراف از دریافت خسارت 2 سال فروش نفت توسط ترکیه است.

به گفته صبحی، شرط‌های اصلی ترکیه همین‌هاست و شرط‌ دیگر هم اعطای سهم 7 دلاری به شرکت نفت ترکیه بابت هر بشکه نفت است و افزود که همه این شرط‌ها در مذاکرات طرف‌های ترکیه‌ای و عراقی برای ازسرگیری صادرات نفت بررسی می‌شود.

صبحی افزود که فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است به خصوص که ترکیه تحت فشار اقتصادی است و در این شرایط انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد تا بتواند منافع اقتصادی خود از صادرات نفت شمال عراق را تضمین کند.

در این میان، ترکیه اعلام کرده که علت توقف صادرات، آسیب دیدن خط لوله به بندر جیهان به علت زمین‌لرزه اخیر در مناطق غربی ترکیه بوده است.

در ماه گذشته، وزارت نفت عراق گفت که نفت تولیدی اقلیم کردستان عراق را برای مصرف داخلی استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا