اقتصادی

افتتاح اولین کارخانه تولید لوله پلاستیکی مقاوم در عراق

در مراسمی با حضور نخست‌وزیر عراق اولین کارخانه تولید لوله‌های GRP در بصره عراق افتتاح شد.

میدل ایست نیوز: در مراسمی با حضور نخست‌وزیر عراق اولین کارخانه تولید لوله‌های GRP در بصره عراق افتتاح شد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، «محمد شیاع السودانی»، در مراسم افتتاح این کارخانه تأکید کرد که این کارخانه اولین کارخانه در عراق است که این نوع لوله‌ها را با کیفیت بالا و با تجهیزات پیشرفته تولید می‌کند و افزود که این نوع لوله در همه پروژه‌های زیربنایی کشور مورد نیاز است و تاکنون همه نیازهای کشور از این لوله‌ها وارد می‌شده است.

او گفت که تولید این کارخانه بخش بزرگی از نیازهای داخلی کشور را برآورده می‌کند ضمن اینکه شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با وزارت نفت عراق نیز از تولیدات این کارخانه استفاده خواهند کرد.

السودانی از استانداری بصره بابت حمایت از بخش خصوصی در راه‌اندازی این کارخانه قدردانی و تأکید کرد که افتتاح این کارخانه نمونه همکاری و هم‌افزایی مطلوب میان دولت و بخش خصوصی است.

نخست وزیر عراق ادامه داد که دولت با جدیت به روند حمایت از بخش خصوصی برای راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ در بخش‌های صنعتی و کشاورزی ادامه می‌دهد و آن را بهترین راه تحقق توسعه پایدار می‌داند.

این کارخانه طی قراردادی با شرکت ایتالیایی Topfibra برای استفاده فناوری‌های پیشرفته و آموزش نیروی کار عراقی با ظرفیت 7 تُن در ساعت راه‌اندازی شده است.

این کارخانه لوله‌های GRP را در اندازه‌های گوناگون (300 تا 3000 میلی‌متر) و با سختی‌های گوناگون 6 تا 32 بار تولید می‌کند.

لوله جی آر پی (GRP Pipe) نوعی لوله پلاستیکی مقاوم است که از چندین لایهٔ مختلف تشکیل شده است. این لوله ها عموماً از الیاف شیشه ای و رزین پلی استر ساخته می شوند و برای انتقال مایعات در شرایط صنعتی و آب و فاضلاب، انتقال گاز و نفت، ساخت سازه های دریایی، سدها، تأسیسات حرارتی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شوند.

مزیت اصلی استفاده از لوله جی آر پی، ویژگی های مقاومت بالا و طول عمر طولانی آن است. این لوله ها دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی بالا هستند و قابلیت مقاومت در برابر فشار و سایش را نیز دارند. در برابر آتش نیز مقاومت بالایی دارند و قابلیت عایق بندی برقی نیز دارند. به دلیل وزن سبک لوله جی آر پی، در نصب و حمل و نقل آسان هستند و هزینه نگهداری و تعمیرات آن ها نیز نسبتاً کم است.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا