اقتصادیخبر اولسیاسی

عراق: پروژه اتصال ریلی شلمچه ـ بصره فقط برای انتقال مسافر است

سخنگوی دولت عراق گفت که نخست وزیر عراق در سخنان خود به صراحت اعلام کرد که پروژه راه آهن بصره - شلمچه برای انتقال مسافر و زائر اختصاص دارد.

میدل ایست نیوز: باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق تاکید کرد که پروژه اتصال راه آهن بصره – شلمچه، گام اقتصادی مکملی برای پروژه بندر فاو و جاده توسعه است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، العوادی گفت که دولت به سمت پروژه اتصال راه آهن بصره – شلمچه حرکت کرد و آن گامی عملی برای بهبود وضعیت زیرساخت پس از دهه ها انزوا در پروژه های مشترک با کشورهای همجوار است.

وی افزود که نخست وزیر عراق طرحی امیدوارکننده برای از میان برداشتن انزوا در حمل و نقل برداشت و این در حالی است که موقعیت جغرافیایی عراق مستلزم این است که در قلب منطقه اتصال راه آهن، زمینی و هوایی باشد.

سخنگوی دولت عراق توضیح داد که دولت پروژه جاده توسعه را آغاز کرد که همه استان های عراق را به هم مرتبط می کند و به ترکیه می رسد و سپس امروز مرحله جدیدی از اتصال راه آهن بصره و شلمچه را برای انتقال مسافران و زائران از ایران و آسیای میانه آغاز کرد.

وی بیان کرد که نخست وزیر عراق امروز در سخنرانی خود هنگامی که اعلام کرد این پروژه برای انتقال مسافر و زائر اختصاص دارد، واضح بود و مشخص است که سخنان رؤسا مواضع سیاسی ای است که باید معیار قرار گیرد.

وی در پاسخ به اعتراض ها نسبت به تاثیر اتصال شبکه راه آهن بصره – شلمچه بر بندر فاو، گفت که این پروژه از سوی عراق و زمانی که در آینده تکمیل شود حلقه مکمل بندر فاو و جاده توسعه است و در ابتدا برای انتقال مسافران و زائران آغاز به کار خواهد کرد.

العوادی درباره امکان سنجی خط راه آهن بصره – شلمچه بیان کرد که عراق در ایام اربعین میزبان میلیون ها زائر از کشورهای مختلف از طریق زمینی، هوایی و دریایی است و بخش اعظم آن از ایران می آیند به گونه ای که شمار کل زائران از گذرگاه های مرزی به حدود 3 میلیون نفر می رسد و شمار زائران از گذرگاه شلمچه از 700 هزار نفر فراتر می رود، بنابراین دولت در جهت ایجاد زیرساخت برای تسهیل ورود زائران در سال های آتی با افزایش شمار آنها، برای تسهیل ورودشان و کاهش ازدحام و حوادث عمل می کند.

وی تصریح کرد که پروژه اتصال راه آهن بصره – شلمچه، پایه دیگری در تقویت زیرساخت اقتصادی عراق است و توانایی عراق در ارتباط با کشورهای همجوار و استقبال مسافران از ایران و کشورهای آسیای میانه را افزایش می دهد.

نخست وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور ایران سنگ بنای پروژه اتصال راه آهن شلمچه – بصره را بنا نهادند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق تاکید شده است که این پروژه برای انتقال مسافران و زائران عتبات مقدسه میان جمهور عراق و جمهوری اسلامی ایران است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا