خبر اولسیاسی

ادامه تحولات کرکوک: گفت‌وگوی السودانی با بارزانی و واکنش چارچوب هماهنگی

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس حزب دموکرات کردستان بر ضرورت افزایش تلاش برای برخورد با کسانی که در پی بر هم زدن امنیت استان کرکوک هستند تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: در ادامه تحولات پس از ناآرامی‌های شب گذشته در کرکوک، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس حزب دموکرات کردستان و رئیس اقلیم کردستان عراق بر ضرورت افزایش تلاش برای برخورد با کسانی که در پی بر هم زدن امنیت استان کرکوک هستند تأکید کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، «محمد شیاع السودانی» در گفت‌وگوهای تلفنی با مسعود بارزانی و نچیروان بارزانی بر ضرورت اعمال قانون توسط نیروهای امنیتی به منظور حفظ مسالمت اجتماعی در کرکوک تأکید کرد.

وی همچنین در گفت‌وگو با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، بر اهمیت بستن راه به روی عناصر غیر مسئول آن هم پس از شکست تروریسم در استان تأکید کرد و گفت که دستورات لازم را برای تحقیق درباره علت جان باختن یکی از شهروندان و زخمی شدن برخی افراد صادر کرده است.

از سوی دیگر، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با انتشار بیانیه‌ای از همه نیروهای سیاسی خواست که از گفتمان متشنج فاصله بگیرند و برای بازگشت آرامش بکوشند و از دستگاه‌های امنیتی در کرکوک حمایت کنند.

در بیانیه این نیروها آمده که خشونت و تنش راه حل مسائل کرکوک نیست و تأکید شده که چارچوب هماهنگی از دستورات صادره از جانب فرمانده کل نیروهای مسلح برای کنترل اوضاع و ثبات در استان حمایت می‌کند.

در این بیانیه تأکید شده که ثبات کرکوک مسئولیت همگانی است.

همزمان، ژنرال عبدالامیر یارالله، رئیس ستاد ارتش عراق، ریاست جلسه‌ای گسترده با حضور مقامات ارشد امنیتی استان در ستاد عملیات کرکوک را بر عهده گرفت.

وی در این جلسه تأکید کرد که مأمور بازگشت امنیت به کرکوک و اطلاع از جزئیات تحولاتی است که در استان رخ داده است.

ناآرامی ها در کرکوک پس از آن آغاز شد که گروهی از کردها ساکن کرکوک در تظاهراتی خواستار بازگشایی جاده کرکوک به اربیل شدند و در برابر، گروهی از ترکمن‌های ساکن کرکوک نیز تظاهرات مشابهی در مخالفت با بازگشایی این جاده برگزار کردند.

این تظاهرات به درگیری میان دو طرف انجامید و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شدند.

پیش از این نخست وزیر عراق به نیروهای مسلح دستور داد ممنوعیت آمد و شد در کرکوک اعمال و عملیات امنیتی گسترده ای را در مناطق شاهد اغتشاش برای بازرسی دقیق آغاز کنند.

نخست وزیر عراق عصر روز گذشته، ضمن دستور برای تشکیل کمیته تحقیقات درخصوص حادثه امروز در کرکوک، بر محاکمه مقصران آن تاکید کرد.

این حوادث با واکنش شدیداللحن رئیس حزب دموکرات کردستان و مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق نیز مواجه شد.

رئیس جمهور عراق و شماری از چهره های سیاسی عراقی نیز به این حوادث واکنش نشان دادند و خواستار خویشتنداری همه طرف ها شدند.

کرکوک در هفته‌های گذشته نیز شاهد ناآرامی‌هایی در اعتراض به دستور دولت مرکزی درباره تخلیه ساختمان‌های حزب دموکرات کردستان از گروه‌های دیگر به منظور تحویل دادن مجدد آنها به دموکرات بوده است.

از سال 2017 و پس از برگزاری همه‌پرسی ناکام برای استقلال اقلیم کردستان عراق، نیروهای ارتش عراق وارد کرکوک که منطقه مورد مناقشه میان بغداد و اربیل است شدند و کنترل شهر را از دست نیروهای کرد خارج کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا