خبر اولسیاسی

قبایل عربی هرگونه آتش بس با شبه نظامیان کرد در سوریه را رد کردند

رئیس قبیله العکیدات، از قبایل بزرگ عربی در سوریه، وجود هرگونه آتش‌بس میان قبایل با شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت امریکا را منتفی دانست.

میدل ایست نیوز: رئیس قبیله العکیدات، از قبایل بزرگ عربی در سوریه، وجود هرگونه آتش‌بس میان قبایل با شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت امریکا را منتفی دانست.

به گزارش «الجزیره»، با وجود تلاش امریکا برای وساطت میان قبایل مسلح و شبه‌نظامیان کرد، «ابراهیم الهفل»، رئیس قبیله العکیدات در سوریه، گفت که هیچ توافقی با نیروهای دموکراتیک سوریه درباره توقف درگیری‌ها وجود ندارد.

از هفته گذشته برخی روستاهای حومه شرقی دیرالزور شاهد درگیری‌های مسلحانه بود. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد)، احمد الخبیل، رئیس شورای نظامی دیرالزور را دستگیر کرد. این اقدام باعث شد که افراد مسلح وابسته به وی دست به اقدام نظامی بزنند و قبایل مسلح عربی هم به آنها بپیوندند و کار به درگیری نظامی گسترده بینجامد که طی آن چند روستای منطقه از کنترل نیروهای قسد خارج شد.

ایالات متحده نگران است که درگیری‌ها در منطقه تحت نفوذش در شرق سوریه که محل تمرکز چاه‌های نفت و گاز سوریه است گسترش پیدا کند.

منابع محلی تأکید کرده‌اند که این درگیری‌ها در یک ـ دو روز اخیر به حومه رقه و حسکه در شمال و شمال شرق سوریه نیز کشیده شده است.

قبایل مسلح تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان‌دهنده کنترل آنها بر روستاهای طرکی و تل الطویل و صکیره در حومه رقه است. آنان همچنین به روستای محیمیده در حومه غربی دیرالزور نیز حمله کرده‌اند.

به گفته منابع محلی، قبایل مسلح همچنین یک پاسگاه نیروهای ارتش سوریه در تل تمر در شمال حسکه را نیز به دست گرفته‌اند.

از سوی دیگر، نیروهای دموکراتیک سوریه تأکید می‌کنند که در حال بازپس گرفتن مناطق تحت کنترل خود هستند.

این همه در حالی است که مقامات امریکایی و منابع امنیتی تأکید کرده‌اند که دو مقام بلندپایه امریکایی روز یکشنبه برای وساطت میان طرف‌های درگیر وارد استان دیرالزور شده‌اند.

وزارت خارجه امریکا تأکید کرده که «اتان گلدریچ» معاون وزیر خارجه امریکا در امور سوریه، و «جوئل فاول» فرمانده ائتلاف بین‌المللی در سوریه با سران قبایل و سران قسد مذاکراتی داشته و درباره «کاهش تنش در کوتاه‌ترین زمان ممکن» توافق کرده‌اند.

دفتر اطلاع‌رسانی نیروهای دموکراتیک سوریه نشست این نمایندگان این گروه با قبایل مسلح و ائتلاف بین‌المللی و معاون وزیر خارجه امریکا را مثبت ارزیابی کرد.

در بیانیه رسمی دفتر اطلاع‌رسانی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) آمده که نمایندگان این گروه جلسه‌ای با حضور «اتان گلدریچ»، معاون وزیر خارجه امریکا، و ژنرال «جویل فاول» فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی در شمال شرق سوریه و نیز بزرگان قبایل و عشایر منطقه داشته است.

در این بیانیه آمده که در این دیدار اوضاع دیرالزور و «دخالت خارجی» در آن بررسی شد و نیروهای قسد و قبایل محلی درباره ضرورت تقویت امنیت و ثبات در منطقه اتفاق نظر داشتند.

اما به گفته منابع محلی، قبایل عربی از امریکایی ها خواسته‌اند که نیروهای قسد از استان دیرالزور خارج شوند چون ساکنان این استان همگی عرب هستند و ائتلافی مشابه ائتلاف قسد با امریکا در این استان با قبایل تشکیل شود.

نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه‌ دیگری «تبلیغات عمدی برای واژگون نشان‌دادن واقعیت‌ها در استان» را به شدت محکوم و تأکید کرد که «هیچ اختلافی با قبایل محلی وجود ندارد».

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا