خبر اولسیاسی

بررسی امنیت مرزهای عراق در سفر قاسم الاعرجی به اربیل

کمیته عالی امنیتی ویژه مرزهای عراق به ریاست مشاور امنیت ملی این کشور در اربیل درباره اقدامات اقلیم کردستان برای تامین امنیت مرزها رایزنی کرد.

میدل ایست نیوز: کمیته عالی امنیتی ویژه مرزهای عراق، امروز دوشنبه طی سفری به اربیل اقلیم کردستان رفت.

به گزارش شفق نیوز، ریاست این کمیته برعهده قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق است و این کمیته بنا به دستور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به اربیل سفر کرده است.

اعضای این کمیته با ریبر احمد، وزیر داخله اقلیم کردستان دیدار و درباره اقدامات اقلیم درخصوص حفظ امنیت مرزها با کشورهای همجوار رایزنی کردند.

دو طرف درباره مسائل دارای اهمیت مشترک به ویژه تثبیت پایه های امنیت و ثبات و حفظ صلح جامعه گفت وگو کردند.

الاعرجی تاکید کرد که عراق سیاست تعادل در تعامل با کشورها را با توجه به منافع خود و احترام به حاکمیتش دنبال می کند.

وی همچنین بر لزوم تلاش همه برای تحقق این اصل که حفظ امنیت و ثبات کشور را تضمین می کند، تاکید کرد.

هفته گذشته، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که به موجب توافق‌نامه امضاشده میان ایران و عراق، بغداد متعهد است که تا 19 سپتامبر شبه‌نظامیان کرد مخالف را خلع سلاح کند و پایگاه‌های آنها را برچیند و آنان را به منطقه دیگری منتقل کند.

همزمان «عدی العوادی» سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که از مهم‌ترین اصول سیاست خارجی این کشور آن است که عراق مبدأ هرگونه آسیب به کشورهای همسایه نباشد و امنیت مرزها دربرابر هرگونه تعرض تأمین شود.

ایران این گروه‌های شبه نظامیان مخالف خود را گروه «تروریستی» می‌داند و تاکنون بارها به مواضع آنان در خاک عراق حمله موشکی و پهپادی انجام داده است. از مهم‌ترین این گروه‌ها حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا)، حزب کومله و حزب پژاک هستند.

پیش از این، یک مقام در دولت عراق تأکید کرد که دولت مرکزی در بغداد در حال رایزنی با مقامات ذی‌ربط در اقلیم کردستان عراق برای انتقال اردوگاه‌های این نیروها از مرز عراق و ایران به مناطقی دور از این مرز است.

این مقام افزود که دولت این اقدام را با هماهنگی سازمان ملل متحده انجام می‌دهد چون این افراد پناهنده هستند و بر اساس معاهده‌های سازمان ملل در عراق سکونت دارند و اخراج آنها از عراق خلاف معاهدات سازمان ملل است.

این مقام گفت که بغداد می‌خواهد این گروه‌ها از مناطق مرزی دور شوند و به حکم آنکه پناهنده هستند هیچ پایگاه نظامی نداشته باشند و سلاح‌هایشان هم از آنها گرفته شود و این کار با هماهنگی اقلیم کردستان جریان دارد.

وی افزود که به موجب توافق امنیتی ایران و عراق که اخیرا امضا شده، اردوگاه‌های جدید زیر نظر بغداد و اربیل خواهد بود تا هیچ‌گونه تحرکات مشکوک علیه ایران از آنها انجام نشود.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا