خبر اولدیدگاهسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

توافق ایران و عربستان چگونه بر اقتصاد لبنان تاثیر می‌گذارد؟

بسیاری از لبنانی‌ها به توافق میان عربستان و ایران و تاثیر آن بر حمایت از اقتصاد لبنان که دچار فروپاشی شدیدی شده، امید دارند و انتظار می‌رود، این توافق تاثیر مثبتی بر لبنان و اقتصاد این کشور داشته باشد.

میدل ایست نیوز: بسیاری از لبنانی ها به توافق میان عربستان و ایران و تاثیر آن بر حمایت از اقتصاد لبنان که دچار فروپاشی شدیدی شده، امید دارند به ویژه با توجه به اینکه ریاض و تهران، بخش اعظمی از کلیدهای حل بحران های سیاسی و اقتصادی لبنان را در دست دارند.

به گزارش الخلیج آنلاین، انتظار می رود، توافق ایران و عربستان تاثیر مثبتی بر لبنان و اقتصاد این کشور داشته باشد و دو کشور در کمک به نجات و خارج کردن لبنان از وخامت مستمر نقش داشته باشند به خصوص در زمینه پول لبنان و تسهیل امور برای بخش خصوصی در راستای رسیدن به بازارها و منافع دو کشور.

به گفته ناظران این توافق میان ریاض و تهران می تواند به کاهش تنش ها و تحقق ثبات سیاسی در لبنان کمک کند؛ امری که مشوق سرمایه گذاری های خارجی در لبنان خواهد بود.

ثبات منطقه ای می تواند به لبنان برای فائق آمدن بر بحران اقتصادی اش کمک کند. از همین رو حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در بیروت گفت که کشورش از هرگونه توافق میان سران لبنانی حمایت می کند.

وی تاکید کرد که ایران و عربستان هیچ گونه قصدی برای دخالت در امور داخلی لبنان ندارند.

برای تحقق تاثیر مثبت بر اقتصاد لبنان، عربستان و ایران به تلاش های مشترک، چشم انداز استراتژیک از سوی دو کشور و پایبندی و همکاری از سوی همه طرف های مرتبط نیاز دارند.

ممکن است اقتصاد لبنان در صورت انسجام میان ایران و عربستان، شاهد افزایش حجم مبادله تجاری باشد که این امر از صادرات حمایت می کند و تراز پرداختی ها را بهبود می بخشد.

لبنان از بحران های سیاسی شدیدی رنج می برد که بارزترین آن نبود رئیس جمهور در کشور و ناکامی پارلمان در انتخاب جایگزین برای میشل عون، رئیس جمهور سابق لبنان است که ریاست جمهوری آن در اکتبر 2022 به پایان رسید.

در کنار بحران سیاسی، لبنان از سال 2019 با بحران اقتصادی بی سابقه ای مواجه است که با کمبود دلار آغاز شد و مقامات را وادار کرد تا سپرده شهروندان لبنانی را در بانک ها بلوکه کنند و تنها امکان دستیابی به اندکی از آن با شروط تعیین شده وجود داشته باشد.

خوش بینی لبنان

پس از اعلام توافق عربستان و ایران در ماه مارس و دستیابی به توافق مشترک برای ازسرگیری روابط فیمابین و تبادل سفرا، لبنان با خوش بینی این توافق را دنبال کرد.

پس از این توافق، طرف های رسمی لبنان، نیروهای سیاسی و شخصیت های مختلف از این توافق استقبال و بر اهمیت آن برای لبنان تاکید کردند.

وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که توافق عربستان و ایران، تاثیر مثبتی بر کل روابط منطقه خواهد داشت.

عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان گفت که ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران قطعا برای کشورهای و مردم منطقه و جهان منفعت خواهد داشت.

وی بر لزوم استفاده از این فرصت برای آغاز گفت وگوی عربی – ایرانی بر اساس قاعده احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها و برقراری بهترین روابط حسن همجواری تاکید کرد.

در همین رابطه، محجوب الزویری، کارشناس امور ایران معتقد است که توافق ایران و عربستان قطعا بر اقتصاد لبنان تاثیر خواهد گذاشت اما این مساله به توافق داخلی بستگی دارد بدین معنا که موفقیت طرف های داخلی بیشتر تاثیر خواهد گذاشت و سپس در آن زمان تاثیر عامل خارجی کمتر خواهد شد.

وی در گفت وگو با الخلیج آنلاین گفت که در صورت عدم وجود حداقل توافق میان طرف های لبنانی یا پاسخ این طرف ها به تلاش های ایران یا عربستان، توافق میان دو کشور در این صورت تاثیری بر اقتصاد لبنان نخواهد داشت.

الزویری اشاره کرد که مشکل جدید در لبنان این است که جامعه لبنان اعتقادی به نظام حکومت ندارد و این گره ای است که از 10 سال گذشته به وجود آمده است.

وی تصریح کرد که باید به توانایی طرف های خارجی برای تاثیر بر وضعیت لبنان در سایه نگاه منفی لبنانی ها به احزاب سیاسی، با احتیاط نگریست.

اقتصاد لبنان

گفتنی است لبنان در معرض بحران سیاسی و اقتصادی خفقان آوری قرار گرفته و تاخیر در انتخاب رئیس جمهور برای کشور موجب افزایش رنج کشور در همه سطوح و زمینه ها می شود.

لبنان همواره شاهد کاهش ارزش پول ملی، تورم اقتصادی گسترده، کاهش منابع مالی و افزایش نرخ بیکاری است.

به گفته کارشناسان، این بحران، بزرگترین خطر برای ثبات لبنان از زمان پایان جنگ داخلی در لبنان از سال 1975 تا 1990 به شمار می رود.

بانک جهانی در ماه مه تاکید کرد که اقتصاد لبنان همچنان در وضعیت نزولی شدید قرار دارد و بسیار از ثبات و بهبودی دور است.

کاهش ارزش پول ملی لبنان منجر به افزایش قیمت ها از جمله سوخت، غذا، کالاهای اساسی دیگر و فروش اجناس با دلار شده است.

لبنان از سال 2019 غرق در بحران اقتصادی ای است که بانک جهانی آن را بدترین بحران در تاریخ معاصر توصیف کرد به گونه ای که ارزش بازار لیره دست کم صد در صد در مقابل دلار کاهش یافت.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا