سیاسی

دیدار نمایندگان کرکوک در مجلس عراق با السودانی

نخست‌وزیر عراق در دیدار با نمایندگان استان کرکوک تأکید کرد که عاملان ناآرامی در این استان به سزای اعمال خود خواهند رسید.

میدل ایست نیوز: نخست‌وزیر عراق در دیدار با نمایندگان استان کرکوک تأکید کرد که عاملان ناآرامی در این استان به سزای اعمال خود خواهند رسید.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، محمد شیاع السودانی در دیدار نمایندگان استان کرکوک در مجلس عراق تحولات اخیر در استان و مهم‌ترین الزامات حفظ امنیت و ثبات و مسالمت اجتماعی در این استان را بررسی کرد.

السودانی در این دیدار تأکید کرد که عناصری که دست به این حملات زدند و برای تفرقه‌افکنی تلاش کردند به سزای اعمال خود بر اساس قانون خواهند رسید.

وی افزود که نیروهای امنیتی در کرکوک پایبند به حفاظت از امنیت و حقوق همه شهروندان و تضمین آزادی بیان و ایجاد فضای تسامح که ویژگی اصلی کرکوک است هستند.

ناآرامی ها در کرکوک روز شنبه و پس از آن آغاز شد که گروهی از کردها ساکن کرکوک در تظاهراتی خواستار بازگشایی جاده کرکوک به اربیل شدند و در برابر، گروهی از ترکمن‌های ساکن کرکوک نیز تظاهرات مشابهی در مخالفت با بازگشایی این جاده برگزار کردند.

این تظاهرات به درگیری میان دو طرف انجامید و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شدند.

پیش از این نخست وزیر عراق به نیروهای مسلح دستور داد ممنوعیت آمد و شد در کرکوک اعمال و عملیات امنیتی گسترده ای را در مناطق شاهد اغتشاش برای بازرسی دقیق آغاز کنند.

نخست وزیر عراق عصر روز شنبه، ضمن دستور برای تشکیل کمیته تحقیقات درخصوص حادثه امروز در کرکوک، بر محاکمه مقصران آن تاکید کرد.

این حوادث با واکنش شدیداللحن رئیس حزب دموکرات کردستان و مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق نیز مواجه شد.

رئیس جمهور عراق و شماری از چهره های سیاسی عراقی نیز به این حوادث واکنش نشان دادند و خواستار خویشتنداری همه طرف ها شدند.

کرکوک در هفته‌های گذشته نیز شاهد ناآرامی‌هایی در اعتراض به دستور دولت مرکزی درباره تخلیه ساختمان‌های حزب دموکرات کردستان از گروه‌های دیگر به منظور تحویل دادن مجدد آنها به دموکرات بوده است.

از سال 2017 و پس از برگزاری همه‌پرسی ناکام برای استقلال اقلیم کردستان عراق، نیروهای ارتش عراق وارد کرکوک که منطقه مورد مناقشه میان بغداد و اربیل است شدند و کنترل شهر را از دست نیروهای کرد خارج کردند.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا