اقتصادیسیاسی

رایزنی عراق و عربستان درباره اتصال ریلی و برقراری پرواز ریاض به بغداد

وزرای حمل و نقل عراق و عربستان ضمن دیدار در جده درباره مسائل دارای اهمیت مشترک از جمله، اتصال راه آهن دو کشور، پروژه جاده توسعه و ازسرگیری پروازها میان بغداد و ریاض گفت وگو کردند.

میدل ایست نیوز: رزاق محیبس السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق در جده با صالح بن ناصر الجاسر، وزیر حمل و نقل و خدمات لجستیک عربستان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، در این دیدار که در حاشیه کنفرانس پایداری صنعت دریایی انجام شد، دو طرف پروژه ها و توافقنامه های بخش حمل و نقل دو کشور را بررسی کردند.

در این دیدار درباره پروژه اتصال راه آهن بین عراق و عربستان برای حمل و نقل حجاج و عمره گزاران و مسافران میان دو کشور و پروژه جاده توسعه گفت وگو کردند.

طرف عربستان در این نشست، حمایت گسترده خود از پروژه جاده توسعه را اعلام و بیان کرد که طی روزهای آتی یک هیئت فنی از عربستان برای بررسی جزئیان این پروژه به بغداد سفر می کند.

وزرای حمل و نقل عراق و عربستان، درباره توافقنامه حمل و نقل دریایی بین دو کشور و فعالیت کمیته حمل و نقل و گذرگاه های مرزی و بنادر در شورای هماهنگی عراق و عربستان نیز رایزنی کردند.

السعداوی ضمن تاکید بر رویکرد دولت عراق در ایجاد انسجام اقتصادی با کشورهای منطقه، اشاره کرد که دولت عراق به تقویت روابط عمومی و همکاری مشترک بین دو کشور اهتمام دارد.

درخصوص حمل و نقل هوایی نیز، وزیر حمل و نقل عراق خواستار فعالسازی مجدد خط پروازی بغداد – ریاض شد که از دهه 1990 میلادی متوقف شده است.

طرف عربستانی نیز آمادگی خود برای همکاری در این خصوص و بررسی مساله حمل و نقل هوایی را اعلام کرد.

وزیر حمل و نقل عربستان نیز ضمن اشاره به حمایت عربستان از تقویت همکاری مشترک با بغداد، تاکید کرد که عربستان شبکه حمل و نقل یکپارچه ای در نزدیکی مرزهای عراق دارد و می توان آن را به شبکه های حمل و نقل عراق متصل کرد.

وی تصریح کرد که ریاض به حمایت از پروژه های استراتژیک عراق اهتمام دارد و آماده حمایت از آنهاست.

الجاسر اشاره کرد که عربستان به اجرای پروژه اتصال راه آهن با عراق برای انتقال حجاج، عمره گزاران و مسافران اهتمام دارد و می توان از جایگاه جغرافیایی متمایز عراق و عربستان در پروژه های مشترک استفاده کرد.

وی بیان کرد که از خطوط هوایی عراق در فرودگاه های عربستان استقبال می شود و وعده کاهش هرگونه مانع در مسیر ازسرگیری پروازها میان بغداد و ریاض را داد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا