خبر اولسیاسی

تحرکات جدید سازمان ملل برای احیای راه حل سیاسی بحران سوریه

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تحرکات تازه‌ای را برای فعال کردن روند راه حل سیاسی سوریه بر اساس قطع‌نامه 2254 آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تحرکات تازه‌ای را برای فعال کردن روند راه حل سیاسی سوریه بر اساس قطع‌نامه 2254 آغاز کرده است.

به گزارش «العربی الجدید»، «گر پدرسن» روز گذشته در ژنو با هیئتی از اپوزیسیون سوریه شامل بدر الجاموس رئیس هیئت مذاکره‌کننده مخالفان و «هادی البحره» رئیس کمیته تدوین قانون اساسی و «آلیس مفرج» رئیس کمیته بازداشت‌شدگان و «طارق الکردی» مسئول کمیته حقوقی برگزار کرد.

به گفته منابعی در اپوزیسیون سوریه، این هیئت در این دیدار بر ضرورت اجرای کامل قطع‌نامه 2254 سازمان ملل تأکید کرده و گفته که هیچ جایگزینی برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه وجود ندارد.

این منابع گفته‌اند که در این دیدار راه‌های فعال‌سازی روند سیاسی از جمله کمیته تدوین قانون اساسی و دیگر اقداماتی که سازمان ملل برای انتقال سیاسی در سوریه تعیین کرده بررسی شد.

از سوی دیگر، روزنامه «الوطن» وابسته به حکومت سوریه، خبر داد که گر پدرسن قرار است در نهم ماه جاری به دمشق سفر کند.

این روزنامه به نقل از منابع مطلع دولتی تأکید کرده که پدرسن در این سفر با وزیر خارجه سوریه و رئیس کمیته تعدیل قانون و نیز با سفرای ایران و روسیه در دمشق دیدار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، هدف از این سفر بررسی امکان تعیین موعد برگزاری دوره تازه مذاکرات تدوین قانون اساسی به خصوص پس از توافق کمیته ارتباط عربی درباره برگزاری این جلسات در امان، پایتخت اردن، است.

کمیته ارتباط عربی که شامل وزرای خارجه عربستان، مصر، اردن، عراق، لبنان، سوریه و دبیرکل اتحادیه عرب می‌شود در جلسه ماه گذشته خود بر اهمیت جدیت در تکمیل روند تدوین قانون اساسی به عنوان محور اصلی پایان بحران سوریه و تحقق آشتی فراگیر در این کشور تأکید کرد.

جلسات کمیته تدوین قانون اساسی در نیمه سال گذشته و در پی پافشاری روسیه بر انتقال محل جلسات از اروپا به کشورهای خاورمیانه به منظور تضعیف نقش کشورهای غربی در پرونده سوریه متوقف شد.

این کمیته که شامل تعداد برابری از نیروهای وابسته به حکومت سوریه و اپوزیسیون و نمایندگان جامعه مدنی سوریه است از سال 2019 تا 2022 هشت دوره از مذاکرات را برگزار کرده که هیچ دستاوردی نداشته است.

شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 قطعنامه 2254 را با اجماع 15 عضو و با خواسته اصلی آغاز مذاکرات دولت سوریه و گروه های مخالف در ماه ژانویه میلادی و همچنین آتش بس در سراسر این کشور تصویب کرد.

این قطعنامه چهار صفحه ای که از سوی آمریکا ارائه شده بود، اگرچه اشاره ای به نقش آینده بشار اسد در سوریه نکرده است اما بر ضرورت انتقال مدیریت در سوریه با انتخاباتی که با نظارت سازمان ملل برگزار می شود، تاکید دارد.

این قطعنامه می افزاید: از روند سیاسی به رهبریت مردم سوریه در مهلت زمانی 6 ماه حمایت می شود، هدف از این اقدام تشکیل رهبریتی موثق و فراگیر است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا