اقتصادیخبر اولسیاسی

پاسخ بغداد به ادعای اربیل درباره توقف پرداخت حقوق مالی اقلیم کردستان عراق

سخنگوی دولت عراق گفت که دولت فدرال به تعهدات مالی خود در قبال اقلیم کردستان به صورت کامل عمل کرده است.

میدل ایست نیوز: باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق گفت که دولت فدرال به تعهدات مالی خود در قبال اقلیم کردستان به صورت کامل عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی افزود که دولت عراق تلاش های گسترده ای برای ارائه راه حل تا پایان ماه ژوئن انجام داده است.

العوادی تصریح کرد که اموالی که بر گردن اقلیم کردستان است، بیش از سه برابر سهم اقلیم براساس هزینه کرد فعلی حکومت است.

سخنگوی دولت عراق گفت که دولت اقلیم کردستان درآمدهای نفتی و غیرنفتی را آنطور که در قانون بودجه آمده، تحویل نداده است.

وی توضیح داد که با وجود عدم پایبندی دولت اقلیم کردستان، دولت فدرال تصمیمی گرفت تا شهروندان عراقی در اقلیم گرفتار این عدم پایبندی نشوند.

وی بیان کرد که دولت عراق براساس قانون، تصمیمی در هیئت دولت برای وام دادن به اقلیم کردستان تا زمان حل اصولی مشکلات مالی اش، اتخاذ کرد.

العوادی با اشاره به اینکه دولت فدرال به حقوق شهروندان اقلیم کردستان همانند سایر استان های عراق اهتمام دارد، گفت که پایبندی به قوانین فدرال و توافقات صورت گرفته در سایه قانون اساسی، کوتاه ترین راه برای حل مشکلات مالی و تقویت اعتماد است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که روز گذشته حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی با انتشار بیانیه‌ای از آنچه «توقف پرداخت حقوق کارکنان اقلیم» خوانده به شدت انتقاد و تأکید کرد که متن قانون بودجه که با توافق نیروهای سیاسی تنظیم شده بود در جلسه مجلس تغییر پیدا کرده است.

همچنین مسرور بارزانی، رئیس دولت ایالتی کردستان عراق، با انتشار بیانیه‌ای «امتناع بغداد از ارسال اموال درج‌شده در قانون بودجه» را نقض توافقات و موجب تضعیف اعتماد میان دو طرف دانست.

وی گفت که اقلیم کردستان عراق در 3 ماه گذشته هیچ مبلغی از حقوق خود در قانون بودجه را دریافت نکرده است و افزود که به موجب این قانون بغداد موظف به پرداخت 1.37 هزار میلیارد دینار به اربیل بابت ماه‌های ژوئیه و اوت و سپتامبر است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا