اقتصادیخبر اولسیاسی

گذرگاه اقتصادی جدید؛ پروژه‌ای بزرگ برای ارتباط آسیا، خاورمیانه و اروپا

سران امریکا، عربستان، هند، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا روز گذشته از امضای یادداشت تفاهمی برای همکاری در جهت توسعه گذرگاه اقتصادی جدید خبر دادند.

میدل ایست نیوز: سران امریکا، عربستان، هند، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا روز گذشته از امضای یادداشت تفاهمی برای همکاری در جهت توسعه گذرگاه اقتصادی جدید که هند، خاورمیانه و اروپا را به یکدیگر متصل می کند، خبر دادند.

به گزارش الشرق، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در حاشیه نشست گروه بیست گفت که این یک معامله بزرگ حقیقی است که بنادر دو قاره را به یکدیگر متصل می کند و منجر به خاورمیانه ای با ثبات تر، شکوفاتر و منسجم تر می شود.

وی افزود که این پروژه فرصت بی نهایتی برای انرژی پاک و برق پاک و گسترش کابل ها برای اتصال جوامع فراهم می کند.

جزئیات پروژه

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت که خرسندم امروز در این کشور امضای یادداشت تفاهم درخصوص پروژه گذرگاه اقتصادی میان هند، خاورمیانه و اروپا را اعلام کنم.

وی توضیح داد که این پروژه نقطه اوج همکاری طی ماه های گذشته برای عملی کردن این یادداشت تفاهم در راستای تحقق منافع مشترک کشورها از طریق تقویت ارتباط اقتصادی در جهت تاثیر مثبت بر شرکای خود در کشورهای دیگر است.

بن سلمان اشاره کرد که این پروژه به توسعه زیرساخت ها شامل راه آهن، اتصال بنادر، افزایش عبور کالاها و خدمات و تقویت تبادل تجاری میان طرف های ذیربط کمک می کند.

ولیعهد عربستان افزود که این پروژه شامل گسترش خطوط لوله برای صادرات و واردات برق و هیدروژن برای تقویت امنیت تامین انرژی جهانی علاوه بر کابل ها برای انتقال اطلاعات از طریق شبکه ای فرامرزی با راندمان و قابلیت اطمینان بالا می شود.

وی تاکید کرد که این یادداشت تفاهم درخصوص پروژه گذرگاه اقتصادی، از تلاش ها برای گسترش انرژی پاک و ایجاد فرصت های کاری جدید و دستاوردهای بلندمدت برای همه طرف ها حمایت می کند.

ولیعهد عربستان تصرح کرد که تحقق آنچه بر آن توافق کرده ایم، به تداوم تلاش و آغاز فوری اقدامات لازم برای اجرای آن براساس زمانبندی توافق شده نیاز دارد.

پروژه تاریخی

از طرف دیگر اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گذرگاه اقتصادی را، پروژه تاریخی ای توصیف کرد که راه ارتباطی مستقیمی میان کشورهای اطراف ایجاد خواهد کرد.

وی اشاره کرد که راه آهن، ورود کالاها به منطقه هدف را 40 درصد سریع تر از وضعیت کنونی می کند و به تقویت تجارت در بخش انرژی میان آسیا، خاورمیانه و اروپا کمک خواهد کرد.

این مسئول اروپایی، گفت که این یادداشت تفاهم، تنها عبارت از یک گذرگاه و کابل نیست، بلکه پروژه ای است که میان تمدن ها و قاهره ها ارتباط ایجاد می کند و آن را سرمایه گذاری در زنجیره های تامین محلی، انرژی پاک و نیروی کار دانست.

پل جدید

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز بر پایبندی کشورش به سرمایه گذاری در این گذرگاه میان آسیا، خاورمیانه و اروپا که پل جدیدی برای تامین ارتباط میان ساکنان این مناطق است، تاکید کرد.

وی بر لزوم پایبندی برای دستیابی به نتایج قابل لمس و اینکه این پروژه واقع گرا باشد تا بتوان مسیر تجاری جهانی ایجاد کرد، تاکید کرد.

مکرون همچنین بر استفاده از بهترین فناوری ها تاکید کرد و گفت که ما هیدروژن را به عنوان بخشی از این پروژه داریم و می خواهیم توسعه مشترک وجود داشته باشد و برای ابتکار و نوآوری همکاری کنیم.

واکنش اسرائیل

در این راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: اسرائیل در مرکز یک پروژه بین‌المللی بی‌سابقه است. این پروژه زیرساخت بین آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند. این ارتباط چشم انداز طولانی مدتی را محقق می‌کند که چهره خاورمیانه و اسرائیل را تغییر می‌دهد. این خبری است که ما را به سمت یک دوره جدید از تکامل و همکاری منطقه‌ای و جهانی بی‌سابقه سوق می‌دهد.

وی گفت: من از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دولت وی به دلیل تلاش بزرگی که ما را به این روز تاریخی خواند، تشکر می‌کنم. چند ماه پیش آمریکا درباره غنیمت شمردن این فرصت تاریخی با ما تماس گرفت و از آن زمان تماس‌های دیپلماتیک فعالی را برای تحقق این هدف برقرار کرد.

در این باره، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل نیز: من از پیشنهاد جو بایدن درباره پروژه متصل کردن هند از طریق خلیج فارس به دریای مدیترانه استقبال می‌کنم. ما برای تقویت ارتباط میان کشورهایی که توافق ابراهیم را امضا کرده‌اند و اسرائیل تلاش می‌کنیم. انتقال کالاها از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به اسرائیل و از آنجا به اروپا هزینه‌های حمل و نقل را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. این بخشی از چشم انداز صلح منطقه‌ای و آخرین ثمره توافق‌های ابراهیم است که چهره خاورمیانه را تغییر می‌دهد و ثبات و شکوفایی را تقویت می‌کند.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا