اقتصادیخبر اولسیاسی

افشای طلب 5.6 هزار میلیارد دیناری بغداد از اربیل + سند

رسانه های عراقی سندی را منتشر کردند که حجم دریافتی ها و بدهی های اقلیم کردستان عراق به دولت مرکزی به موجب قانون بودجه را نشان می دهد.

میدل ایست نیوز: رسانه های عراقی سندی را منتشر کردند که حجم دریافتی ها و بدهی های اقلیم کردستان عراق به دولت مرکزی به موجب قانون بودجه را نشان می دهد.

بر اساس این سند که متن آن در رسانه های عراقی منتشر شده، درآمدهای نفتی اقلیم کردستان که به دولت مرکزی پرداخت نشده در تاریخ 21 اوت گذشته 3 هزار و 209 میلیارد و 865 میلیون و 178 هزار و 546 دینار بوده است.

طبق این سند درآمدهای غیرنفتی اقلیم کردستان که بر خلاف تعهدات به خزانه دولت مرکزی واریز نشده نیز هزار و 954 میلیارد و 509 میلیون و 572 هزار و 945 دینار بوده است.

همچنین قرض های اعطا شده از سوی بانک های دولتی (بانک تجارت عراق، بانک الرافدین و بانک الرشید) عراق به اقلیم کردستان بر اساس مصوبات هیئت دولت عراق، یک هزار و 600 میلیارد دینار بوده است.

در این سند آمده: وام بانک تجارت عراق (TBI) طبق ماده 59 قانون شماره 13 بودجه کل فدرال مصوب سال 2023 برابر با 318 میلیارد دینار است.

همچنین به دستور نخست وزیر عراق دو بار اموالی به صورت مستقیم به اقلیم پرداخت شده که یکی از آنها به مبلغ 400 میلیارد دینار در 22 ژوئن و دیگری در 2 اوت گذشته به مبلغ 598 میلیارد دینار بوده است.

طبق سند مذکور، مجموع درآمدهای ناخالص نفتی و غیرنفتی، وام ها و تامینات مالی پرداخت شده به اقلیم کردستان عراق تا پایان ماه ژوئن 8 هزار و 80 میلیارد و 374 میلیون و 751 هزار و 491 دینار است.

این در حالی است که سهم اقلیم کردستان عراق در صورت پایبندی به متن قانون 13 بودجه کل فدرال عراق مصوب سال 2023 معادل 2 هزار و 473 میلیارد و 840 میلیون و 911 هزار و 26 دینار است.

این همه بدان معناست که اقلیم کردستان عراق 5 هزار و 606 میلیارد و 533 میلیون و 840 هزار و 465 دینار به دولت مرکزی عراق بدهکار است.

روز جمعه، باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق گفت که دولت فدرال به تعهدات مالی خود در قبال اقلیم کردستان به صورت کامل عمل کرده است.

وی افزود که دولت عراق تلاش های گسترده ای برای ارائه راه حل تا پایان ماه ژوئن انجام داده است.

العوادی تصریح کرد که اموالی که بر عهده اقلیم کردستان است، بیش از سه برابر سهم اقلیم براساس هزینه کرد فعلی حکومت است.

سخنگوی دولت عراق گفت که دولت اقلیم کردستان درآمدهای نفتی و غیرنفتی را آنطور که در قانون بودجه آمده، تحویل نداده است.

وی بیان کرد که دولت عراق براساس قانون، تصمیمی در هیئت دولت برای وام دادن به اقلیم کردستان تا زمان حل اصولی مشکلات مالی اش، اتخاذ کرد.

العوادی با اشاره به اینکه دولت فدرال به حقوق شهروندان اقلیم کردستان همانند سایر استان های عراق اهتمام دارد، گفت که پایبندی به قوانین فدرال و توافقات صورت گرفته در سایه قانون اساسی، کوتاه ترین راه برای حل مشکلات مالی و تقویت اعتماد است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که یک روز پیش حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی با انتشار بیانیه‌ای از آنچه «توقف پرداخت حقوق کارکنان اقلیم» خوانده به شدت انتقاد و تأکید کرد که متن قانون بودجه که با توافق نیروهای سیاسی تنظیم شده بود در جلسه مجلس تغییر پیدا کرده است.

همچنین مسرور بارزانی، رئیس دولت ایالتی کردستان عراق، با انتشار بیانیه‌ای «امتناع بغداد از ارسال اموال درج‌شده در قانون بودجه» را نقض توافقات و موجب تضعیف اعتماد میان دو طرف دانست.

وی گفت که اقلیم کردستان عراق در 3 ماه گذشته هیچ مبلغی از حقوق خود در قانون بودجه را دریافت نکرده است و افزود که به موجب این قانون بغداد موظف به پرداخت 1.37 هزار میلیارد دینار به اربیل بابت ماه‌های ژوئیه و اوت و سپتامبر است.

(هر دلار: 1300 دینار)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا