اقتصادیسیاسی

واکنش مصر به آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی

مصر پس از اعلام پایان مرحله چهارم و پایانی آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، از اقدامات یکجانبه این کشور انتقاد کرد.

میدل ایست نیوز: مصر پس از اعلام پایان مرحله چهارم و پایانی آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، از اقدامات یکجانبه این کشور انتقاد کرد.

به گزارش CNN وزارت خارجه مصر در واکنش به اتمام مرحله چهارم آبگیری سد النهضه گفت: این امر تداوم نقض قراداد امضا شده توسط مصر، اتیوپی و سودان در سال 2015 است که بر ضرورت توافق 3 کشور بر قوانین آبگیری و بهره برداری از سد اتیوپی پیش از فرآیند آبگیری تاکید دارد.

این وزارتخانه در بیانیه اش آورده است: اتخاذ چنین اقدامات یک جانبه گرایانه ای توسط اتیوپی، نادیده گرفتن منافع و حقوق کشورهای پایین دست سد و امنیت آبی آنان است که مورد ضمانت قوانین بین المللی است.

اواخر ماه گذشته دور جدیدی از مذاکرات مصر، سودان و اتیوپی در قاهره پیرامون آبگیری و بهره برداری از سد بزرگ النهضه که اتیوپی در حال ساخت آن بر روی نیل است، آغاز شد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، توافق کرده بودند که ظرف چهار ماه، توافقنامه ای را برای آبگیری و بهره برداری از سد تدوین کنند.

پیش از این ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی از موفقیت کشورش در مرحله چهارم و پایانی آبگیری سد النهضه خبر داد.

خبرگزاری اتیوپی به نقل از ابی احمد نوشته است: ما با چالش هایی داخلی و فشارهایی خارجی مواجه شدیم و بر تمامی آن ها غلبه کردیم و توانستیم به این مرحله برسیم.

نخست وزیر اتیوپی از مردم کشورش خواست تا تکمیل سد النهضه حمایت خود را ادامه دهند.

از سال 2011، مصر، سودان و اتیوپی در حال مذاکره برای رسیدن به توافق در مورد آبگیری و بهره برداری از این سد هستند، اما دور طولانی مذاکرات بین سه کشور هنوز به توافقی منجر نشده است.

گفتنی است مصر برای تامین 97 درصد آب مورد نیاز خود به رودخانه نیل متکی است.

سد النهضه بر روی رودخانه نیل در منطقه و در حدود 30 کیلومتری مرز با سودان واقع شده است. طول آن 1.8 کیلومتر و ارتفاع آن نیز 145 متر است.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا