اقتصادیخبر اولسیاسی

عراق: راه آهن بصره-شلمچه به یک خط تجاری تبدیل نمی شود

مدیر کل شرکت راه آهن عراق گفت که راه آهن بصره-شلمچه برای خدمات رسانی به مسافران در نظر گرفته شده و به یک خط تجاری تبدیل نمی شود.

میدل ایست نیوز: مدیر کل شرکت راه آهن عراق گفت که راه آهن بصره-شلمچه برای خدمات رسانی به مسافران در نظر گرفته شده و به یک خط تجاری تبدیل نمی شود.

یونس خالد، مدیرکل شرکت راه آهن عراق در گفت وگو با روزنامه عراقی «الصباح» گفت: راه آهن بین بصره و شلمچه یکی از طرح های سرمایه گذاری وزارت حمل و نقل است که توسط کادر مهندسی این شرکت طراحی و اجرا می شود. این پروژه با هزینه 202 میلیون دلار امکان استفاده از کارشناسان خارجی را دارد و مین های زمینی در مسیر این پروژه توسط کارشناسان عراقی با مشارکت ایران پاکسازی خواهد شد.

وی افزود: گذرگاه مرزی شلمچه که شاهد تردد هزاران زائر در ایام اربعین است، با پل کشتیرانی متحرک بر روی شط العرب به موازات پل خالد بن الولید به طول هزار متر و مدت زمان حداکثر 18 ماه توسط با مشارکت طرف ایرانی احیا و توسعه می یابد.

خالد ادامه داد: این پروژه شامل سه ایستگاه است که یکی از آنها در منطقه مرزی و مرکزی است و این امر هزینه پروژه را به 150 میلیون دلار کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: طول کل پروژه با پل 36 کیلومتر است که از گذرگاه مرزی شلمچه شروع می شود، از منطقه شط العرب می گذرد، از روی پل موازی با پل خالد بن الولد می گذرد و به منطقه الکزیزه ختم می شود.

مدیرکل شرکت راه آهن عراق افزود: وزارت برنامه ریزی مطالعه ای در سال 2010 برای این پروژه انجام داد اما به دلیل عدم تخصیص بودجه و تخلفات این پروژه با تاخیر انجام شد.

وی ادامه داد: دلایل ایجاد این پروژه، توسعه یک سری پروژه های راه آهن و بازسازی شبکه قدیمی راه آهن ملی است که توسط تروریسم ویران شد.

مدیرعامل راه آهن عراق تاکید کرد: این پروژه بر پروژه بندر فاو که ویژه حمل و نقل کالا، کانتینر و مشتقات نفتی است، تأثیری نخواهد گذاشت. راه آهن بصره-شلمچه برای خدمات رسانی به مسافران با هدف گردشگری مذهبی، درمانی و حمل و نقل بین دو کشور در نظر گرفته شده است و به یک خط تجاری تبدیل نمی شود.

وی افزود: این پروژه از طریق قطارهای «جاده توسعه» و یک خط راه آهن مدرن انجام می شود که با سیستم الکتریکی و با سرعت 300 کیلومتر در ساعت اجرا می شود.

خالد توضیح داد: خط شلمچه-بصره یک خط دوطرفه مرزی است و به شبکه سراسری کشور متصل می شود، قطارهای محلی می توانند به ایران بروند و قطارهای ایرانی می توانند به زیارتگاه های مذهبی در کربلا، بغداد و سامرا برسند.

این در حالی است که ایران پیش از این اصرار داشت از این پروژه برای تبادل کالا و اتصال ایران به سوریه استفاده خواهد کرد.

در همین راستا حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق که روز گذشته در تهران برگزار شد، یکی از اهداف این پروژه را افزایش ظرفیت «تبادل کالا» بین دو کشور عنوان کرد.
اما مقامات عراقی بارها تاکید کرده اند که این پروژه تنها برای انتقال مسافران و زائران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پس از این اظهارات وزیر خارجه ایران، محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد روز گذشته تاکید کرد که اراده جدی از سوی سران دو کشور عراق و ایران برای اجرای پروژه اتصال راه آهن شلمچه – بصره که به گردشگری و انتقال زائران اختصاص دارد، وجود دارد.

آل صادق گفت که گام های عملیاتی اتصال راه آهن عراق و ایران آغاز شده است.

وی اشاره کرد که تعیین تکلیف شده است که این پروژه برای گردشگری دینی و سیاحت و آمد و شد زائران و مسافران بین دو کشور باشد.

از سوی دیگر حسن دانایی فر، سفیر اسبق ایران در بغداد نیز در پاسخ به سوالی «در موضوع اتصال راه‌آهن شلمچه – بصره که طرف عراقی می‌گوید این خط آهن فقط برای جابجایی مسافر به کار خواهد رفت، اما طرف ایرانی از برنامه‌های خود برای ترانزیت کالا می‌گوید» گفت: موضوع راه‌آهن از جمله موضوعاتی بود که سال‌های سال وعده آن داده می‌شد و اما در مرحله عمل تحولی صورت نمی‌گرفت. با تلاش دولت، عملا با سفری که آقای نخست‌وزیر عراق به مرز شلمچه داشت، عملا نشان دادند که مصمم هستند این اتصال ریلی دو کشور برقرار شود. حالا موضوعاتی نظیر بار یا مسافر مسائلی فنی هستند که می‌توان درباره آن‌ها گفت‌وگو کرد. زمانی که خط آهن کشیده شد دیگر ما راه‌آهن داریم و حالا این که با این خط آهن چه کارهایی می‌توان کرد موضوعی است که در آینده می‌شود درباره آن مذاکره کرد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا