اقتصادیسیاسی

سفر یک هیئت از ترکیه به بغداد برای بررسی ازسرگیری صادرات نفت از اقلیم کردستان

عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق از سفر یک هیئت دولتی از ترکیه به بغداد طی ماه آینده برای بررسی ازسرگیری صادرات نفت از اقلیم کردستان خبر داد.

میدل ایست نیوز: صباح صبحی، عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق از سفر یک هیئت دولتی از ترکیه به بغداد طی ماه آینده برای بررسی ازسرگیری صادرات نفت از اقلیم کردستان خبر داد.

به گزارش الفرات نیوز، وی افزود که قرار است یک هیئت از ترکیه ماه آتی برای بررسی ازسرگیری صادرات نفت از اقلیم کردستان از طریق خط لوله نفت ترکیه و عراق به بغداد سفر کند.

صبحی تصریح کرد که ترکیه کمی انعطاف نشان داده و انتظار می رود که موانع پیش روی ازسرگیری صادرات نفت پیش از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عراق برداشته شود.

این مقام عراقی پیش از این گفته بود که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان، 6 شرط تعیین کرده که شامل تعیین 13 دلار بابت هزینه انتقال هر بشکه نفت و انصراف عراق از شکایت خود به دادگاه بین‌المللی و در نتیجه انصراف از دریافت خسارت 2 سال فروش نفت توسط ترکیه است.

به گفته صبحی، شرط‌های اصلی ترکیه همین‌هاست و شرط‌ دیگر هم اعطای سهم 7 دلاری به شرکت نفت ترکیه بابت هر بشکه نفت است و افزود که همه این شرط‌ها در مذاکرات طرف‌های ترکیه‌ای و عراقی برای ازسرگیری صادرات نفت بررسی می‌شود.

صبحی افزود که فضای حاکم بر مذاکرات مثبت است به خصوص که ترکیه تحت فشار اقتصادی است و در این شرایط انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد تا بتواند منافع اقتصادی خود از صادرات نفت شمال عراق را تضمین کند.

پیش از این و در روز جمعه آلب ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی ترکیه گفته بود که مشکلات فنی خط لوله نفت ترکیه و عراق برطرف شده و امکان ازسرگیری صادرات نفت از این خط وجود دارد.

ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به میزان 450 هزار بشکه در روز از طریق بندر جیهان را در 25 مارس سال جاری در پی حکم دادگاهی بین المللی متوقف کرد.

براساس این حکم، ترکیه باید به بغداد مبلغ 1.5 میلیارد دلار بابت صادرات بدون مجوز نفت اقلیم کردستان از سال های 2014 تا 2018 غرامت پرداخت کند.

صادرات نفت اقلیم در حالی از سر گرفته نشده است که عراق در این ماه از ترکیه خواستار ازسرگیری روند صادرات شده است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا