خبر اولسیاسی

تخلیه نهایی مقرهای مرزی احزاب مخالف ایران در خاک عراق

کمیته عالی اجرای توافق امنیتی عراق و ایران از تخلیه نهایی مقرهای نزدیک به مرز با ایران که مورد استفاده گروه های مخالف ایران بود، خبر داد.

میدل ایست نیوز: کمیته عالی اجرای توافق امنیتی عراق و ایران از تخلیه نهایی مقرهای نزدیک به مرز با ایران که مورد استفاده گروه های مخالف ایران بود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) کمیته عالی اجرای توافق امنیت مشترک میان عراق و ایران روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس پایبندی عراق و ایران به مفاد توافق امنیتی مشترک و با تلاش های مشترک از سوی دولت فدرال، دولت اقلیم کردستان عراق و کمیته عالی مشترک میان دو کشور، تخلیه نهایی مقرهای موجود در نزدیکی مرز با ایران که مورد استفاده گروه های مخالف ایران بود، انجام شد.

در این بیانیه آمده است: این مقرها به مکانی دور از مرز منتقل شده و گروه های مذکور خلع سلاح شدند. همچنین نیروهای مرزبانی دولت فدرال عراق در این مناطق مستقر شده و پرچم عراق را برافراشتند.

در این بیانیه آمده است: حضور نیروهای مرزبانی عراق در این مناطق دائمی است.

این بیانیه می افزاید: عراق تاکید دارد که امنیت مرزی مسئولیتی مشترک است.

کمیته عالی اجرای توافق امنیتی مشترک در بیانیه خود آورده است: گفت و گو بهترین راه برای حل هرگونه مشکل یا اختلافی است.

پیش از این، یک منبع آگاه در دولت اقلیم کردستان عراق گفت کە حزب دمکرات کردستان ایران پس از سه دهه مقر اصلی خود در کویسنجق معروف به «قلعه دمکرات» را ترک کردە است.

تخلیە مقر اصلی حزب دمکرات کردستان ایران در حالی صورت می‌گیرد کە این حزب در روزهای گذشتە از مواضع خود در مناطق کوهستانی «بەربزین»، «سەقەر» و «هەلگورد» در نواحی مرزی اقلیم کردستان عراق با ایران، عقب‌نشینی کردە و نیروهای پیشمرگه خود را در عمق خاک اقلیم مستقر کردە بود.

به جز حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کوملە کردستان ایران و حزب کوملە زحمتکشان کردستان نیز از مواضع خود در نواحی مرزی با ایران عقب کشیدەاند.

گروه های شبه‌نظامی کرد در مناطق کردنشین شمال عراق مستقر هستند و ایران آنها را به اقدام علیه امنیت داخلی خود متهم می‌کند.

ایران امروز سه شنبه (19 سپتامبر) را آخرین موعد برای اجرای این توافق امنیتی با عراق برای خلع سلاح گروه های مخالف خود در اقلیم کردستان اعلام کرده بود.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا