سیاسی

تاکید زیدان بر اجرای توافقات امضا شده میان عراق و کویت

رئیس شورای عالی قضایی عراق بر اهمیت احترام به توافقات و معاهدات امضا شده میان کشورش با کویت و اجرای آن‌ها تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: رئیس شورای عالی قضایی عراق بر اهمیت احترام به توافقات و معاهدات امضا شده میان کشورش با کویت و اجرای آن‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) در بیانیه شورای عالی قضایی عراق آمده است: فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق، روز سه شنبه از طارق الفرج، سفیر کویت در بغداد برای بررسی همکاری میان دو کشور در زمینه قضایی استقبال کرد.

زیدان در این دیدار بر احترام عراق به کویت و استقلال این کشور و نیز بر عمق روابط بین دو ملت برادر و قدردانی عراق از مواضع کویت در کمک به عراق برای رهایی از رژیم دیکتاتوری سابق تأکید کرد.

وی همچنین به اهمیت احترام و اجرای توافقات و معاهدات امضا شده میان عراق و کویت در چارچوب قانون اساسی و احترام به اجرای قطعنامه های مربوطه شورای امنیت اشاره کرد.

گفتنی است کابینه کویت در نشست روز گذشته خود اعلام کرد که موضع عراق مغایر با پیمان ها، معاهدات و توافقات بین المللی از جمله قطعنامه 833 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تعیین مرزهای دو کشور است.

این اظهارات دولت کویت همزمان با موضع مشابه شورای همکاری در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا در نیویورک است.

وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری در این نشست از عراق خواستند تا اقداماتی جدی و فوری برای رسیدگی به پیامدهای منفی در خصوص حکم دادگاه فدرال عراق در خصوص کشتیرانی در خورعبدالله اتخاذ کند.

شنبه گذشته کویت یادداشت اعتراضی خود به حکم دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر مغایرت توافق تنظیم کشتیرانی در خور عبدالله با قانون اساسی عراق را به بغداد تحویل داد.

این یادداشت اعتراضی در دیدار میان احمد عبدالرحمن البکر، دستیار وزیر امور خارجه کویت در امور جهان عرب و المنهل الصافی، سفیر عراق در کویت تحویل سفیر عراقی داده شد.

روز پنجشنبه دادگاه عالی فدرال عراق در حکمی قانون توافق تنظیم کشتیرانی در خورعبدالله را مغایر قانون اساسی این کشور دانست.

توافق خور عبدالله یا توافق تنظیم کشتیرانی دریایی در خورعبدالله، یک توافقنامه مرزی بین المللی بین عراق و کویت است.

این توافق در 25 نوامبر 2013 در بغداد و در راستای اجرای قطعنامه شماره 833 صادر شده توسط شورای امنیت در سال 1993 پس از چندین قطعنامه پس از حمله عراق به کویت در سال 1990 و نیز در ادامه فرایند تعیین مرز بین دو کشور به تصویب رسید.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا