سیاسی

رایزنی فؤاد حسین با همتایان ایرلندی و فنلاندی خود

وزیر خارجه عراق در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با وزرای خارجه ایرلند و فنلاند درباره مسائل دارای اهمیت مشترک از جمله بحران اوکراین و تغییرات اقلیمی رایزنی کرد.

میدل ایست نیوز: فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل با میشل مارتن، وزیر خارجه جمهوری ایرلند دیدار کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه عراق، دو طرف اوضاع کنونی خاورمیانه و بازتاب های آن برای عراق و سراسر جهان را بررسی کردند.

در این دیدار فؤاد حسین، گزارشی از اوضاع سیاسی عراق و نقش موثر آن در تحقق انسجام اقتصادی و ثبات منطقه ای، چالش های منطقه به ویژه اوضاع سوریه و مشکل پناهندگان سوری و تهدید داعش و تاثیر آن بر امنیت ملی عراق و کشورهای جهان ارائه کرد.

وزیر خارجه عراق به اوضاع ایران و ترکیه و بازتاب آن بر عراق و پیامدهای بحران اوکراین و افزایش قیمت سوخت و نرخ تورم در جهان اشاره کرد.

از طرفی دیگر وزیر خارجه ایرلند نیز بر اهتمام کشورش به توسعه روابط دوجانبه با جمهوری عراق تاکید و نسبت به افتتاح سفارت عراق در ایرلند ابراز خرسندی کرد.

وی نقش موثر عراق در انسجام اقتصادی در منطقه و ثبات منطقه ای را تحسین کرد.

دیدار فؤاد حسین با همتای فنلاندی خود

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق همچنین در دیدار با الینا فالتونین، وزیر خارجه فنلاند، درباره اوضاع کنونی خاورمیانه و بازتاب آن بر عراق و جهان رایزنی کرد.

وی به تبادل نظر درباره اوکراین نیز پرداخت و گزارشی از آخرین تحولات سیاسی عراق و تحرکات دولت کنونی برای تحقق انسجام اقتصادی و کاهش تنش ها میان برخی کشورهای منطقه ارائه کرد.

فؤاد حسین توضیح داد که عراق همواره به توسعه راه های همکاری اقتصادی و توسعه ای با کشورهای منطقه و جهان به ویژه توسعه روابط با فنلاند در خصوص کاهش پیامدهای تغییرات اقلیمی و کم آبی امید دارد.

دو طرف درباره مساله بازگرداندن مهاجران عراقی که درخواستشان رد شده نیز گفت وگو کردند و در این خصوص وزیر خارجه عراق توضیح داد که امکان امضای یادداشت تفاهمی میان دو طرف برای ساماندهی بازگشت داوطلبانه مهاجران عراقی که درخواست پناهندگی آنها رد شده، وجود دارد.

از طرفی دیگر وزیر خارجه فنلاند، بر اهتمام کشورش به همکاری با عراق در زمینه مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی و کم آبی تاکید کرد.

وی از پیشنهاد فؤاد حسین برای امضای یادداشت تفاهم با عراق در زمینه مهاجرت استقبال کرد و گفت که این پیشنهاد را برای تصمیم گیری با دولت فنلاند مطرح خواهد کرد.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا