سیاسی

احتمال رایزنی نخست وزیران عراق و کویت درباره خور عبدالله در نیویورک

منابع کویتی از احتمال دیدار قریب الوقوع نخست وزیران عراق و کویت در نیویورک و رایزنی درباره خور عبدالله خبر دادند.

میدل ایست نیوز: روزنامه القبس کویت از دیدار قریب الوقوع احمد النواف الصباح، نخست وزیر کویت و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نیویورک خبر داد.

به گزارش الخلیج آنلاین، منابعی به این روزنامه گفتند که این دیدار بر حکم دادگاه عالی فدرال عراق درخصوص توافقنامه بین دو دولت درخصوص ناوبری دریایی در خور عبدالله متمرکز خواهد بود.

به گفته این منابع، دو طرف روابط دوجانبه علاوه بر مسائل و پرونده های دارای اهمیت مشترک را بررسی خواهند کرد.

پیش از این وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری و امریکا خواستار تکمیل ترسیم مرزهای دریایی میان کویت و عراق و حل بحران خور عبدالله شده بودند.

دادگاه عالی فدرال عراق 4 سپتامبر، قانون توافقنامه تنظیم ناوبری دریایی در خور عبدالله میان بغداد و کویت را که پارلمان عراق در 2013 تصویب کرده بود، غیر قانونی اعلام کرد.

خور عبدالله توافق نامه ای بین المللی متعلق به منطقه ای مرزی بین عراق و کویت است که در سال 2012 میان دو کشور به امضا رسید و هدف از آن همکاری در ناوبری دریایی و حفظ محیط دریایی در گذرگاه خور عبدالله است.

مساله مورد اختلاف بین دو کشور به منطقه کوچکی به نام «فیشت العیج» در نزدیکی مرزهای آبی بین دو کشور بر می گردد که کویت آن را بخشی از آب های منطقه ای خود می داند اما عراق بر این اعتقاد است که توافقی نشده که این منطقه متعلق به کدام کشور است.

بحران زمانی آغاز شد که کویت اقدام به ساخت بندر بزرگ المبارک کرد که این امر با مخالفت عراقی ها روبه رو شد و آن را کاهش بخش بزرگی از آب های منطقه ای خود عنوان کردند.

کارشناسان عراقی معتقدند که ساخت این بندر منجر به تنگ شدن تنها گذرگاه آبی عراق می شود چرا که در آن صورت کویت 500 کیلومتر ساحل خواهد داشت اما سهم عراق فقط 50 کیلومتر است و این به آن معناست که کشتی هایی که بخواهند وارد بنادر عراق شوند نیاز به اجازه ورود از کویت برای ورود به خور عبدالله خواهند داشت.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا