سیاسی

رئیسی: امریکا باید با اعتمادسازی اثبات کند که دارای حسن نیت است

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که ایران از حداکثر همگرایی اقتصادی و سیاسی درون و میان‌منطقه‌ای حمایت می‌کند.

میدل ایست نیوز: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که ایران از حداکثر همگرایی اقتصادی و سیاسی درون و میان‌منطقه‌ای حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سخنانی، گفت: آنچه تضمین‌کننده آینده‌ای روشن برای جامعه بشری است، توجه به ارزش‌های والایی است که انسان را به سمت کمال و کرامت سوق می‌دهد و چه چیزی بهتر از کلام پروردگار متعال که می‌تواند انسانیت و ارزش‌های تعالی‌بخش انسانی را تعریف کند.

رئیسی تأکید کرد: معادله سلطه غربی برای جهان دیگر جواب نمی‌دهد. نظم کهنه لیبرال که در خدمت منافع سلطه‌گران و سرمایه‌داران سیری‌ناپذیر بود، کنار زده شده است و در یک کلام، پروژه آمریکایی کردن جهان شکست خورده است.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران افتخار دارد که به مدد انقلاب شکوهمند اسلامی خود، بیشترین روشنگری را در برانداختن نقاب از چهره سلطه‌گران شرق و غرب انجام داده است، گفت: با همراهی دیگر ملت‌های غرب آسیا نقش تعیین‌کننده‌ای در ناکامی نظام سلطه داشته است.

رئیس‌جمهور ایران افزود: اینک که مقاومت و بیداری ملت‌های جهان از همیشه بیشتر شده و قدرت‌های نوظهور سربرآورده تند امید است که نظمی جدید و عادلانه بر جهان حاکم گردد، آنچه برای نظم بین‌المللی جدید کلیدی است، کنار گذاشتن سلطه جهانی و جایگزینی آن با نظم‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از حداکثر همگرایی اقتصادی و سیاسی درون و میان‌منطقه‌ای حمایت می‌کند و علاقه‌مند ست تا براساس عدالت، با همه جهان تعامل داشته باشد.

رئیس‌جمهور ایران گفت: با این حال، اینک که کشورهای مستقل جهان در مسیر همکاری و همگرایی بیشتر قدم برمی‌دارند، شاهد تلاش برخی قدرت‌ها برای شعله‌ور کردن آتش درگیری در مناطق مختلف جهان هستیم؛ آن‌ها با داشتن ذهنیت جنگ سرد به دنبال بلوک‌بندی مجدد جهان هستند این حرکت ارتجاعی و به ضرر امنیت و رفاه ملت‌هاست.

رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه بر این باور است که نباید اجازه داد شرق و غرب جدیدی شکل بگیرد. ناامن کردن کریدورهای تجاری، تنزل درجه کشورها از متحد به وابسته، ممانعت از رشد اقتصادی کشورهای مستقل و ایجاد جنگ‌های نیابتی در آسیا و اروپا، بخشی از این زنجیره شوم است، طنز ماجرا آن است که این اقدامات را به اسم دفاع از دموکراسی مطرح می‌کنند، اما همه جهان از جمله ملت‌های ما در غرب آسیا معنای واقعی دموکراسی غربی را لمس کرده‌اند و می‌دانند که صرفا اسم رمزی برای کودتا، اشغالگری و جنگ است.

وی تصریح کرد: تکلیف دنیا با پروژه و مکتب لیبرال دموکراسی مشخص است، چرا که می‌دانند چیزی نیست جز دستکش مخملی که زیر آن دست چدنی قرار دارد، اینک مکتبی که می‌خواست الگوی جهان باشد، به درس عبرت تبدیل و به پایان راه خود نزدیک شده است.

رئیسی افزود: درست در زمانی که برخی قدرت‌ها، جهان را به سوی جنگ‌های بیشتر پیش می‌برند، جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی و همگرایی را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: سیاست همسایگی، سیاستی خیرخواهانه برای منطقه است و بر این اساس همکاری‌های گسترده اقتصادی و تقویت پیوندهای زیرساختی در صدر دستورکار منطقه‌ای قرار می‌گیرد. جمهوری اسلامی هر دستی را که برای دوستی دراز شود، به گرمی می‌فشارد، همسایه مستقل و قدرتمند برای منطقه یک فرصت است.

رئیس‌جمهور ایران تأکید کرد: اینک که منطقه ما از دو دهه تنش عبور کرده و مقاومت ملت‌های آزاده در ایران و عراق، یمن، لبنان، سوریه، فلسطین و افغانستان به ثمر رسیده است، چشم‌انداز فرا روی منطقه را صرفا می‌توان با تعمیق اعتماد متقابل همکاری‌های اقتصادی گسترده و امنیت درون‌زا تضمین کرد.

رئیسی افزود: خروج امریکا از برجام، نقض اصل مسلّم وفای به عهد بود. دولت امریکا همچنان با نقض صریح مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت، از عمل به تعهدات خود ذیل برجام اجتناب می کند.

وی ادامه داد: با این رفتار، آمریکا عملاً و برخلاف تمام ادعاهایش، قانون‌گریزی و زورگویی را به جای همکاری تجویز کرده است. امریکا باید با اعتمادسازی اثبات کند که دارای حسن نیت است و اراده‌ی واقعی برای عمل به تعهدات خود و نهایی کردن مسیر را دارد. اروپایی ها نیز که در پی سال ها عدم پایبندی به تعهدات خود از جمله در لغو تحریم ها، اکنون برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کنند، باید درک کنند که با سرعت گرفتن در مسیر پرهزینه تقابل، بازنده خواهند شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا