اقتصادیسیاسی

السودانی: عراق عامل موثری در بازارهای گاز خواهد بود

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال استفاده بهینه از نفت و گاز است، گفت که عراق عامل موثری در بازارهای گاز خواهد بود.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق تاکید کرد که عراق به دنبال استفاده بهینه از نفت و گاز است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی در مصاحبه با شبکه بلومبرگ، گفت که عراق به توافقنامه ها و تفاهمات با سازمان اوپک و اوپک پلاس به گونه ای که منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان را حفظ کند، پایبند است.

نخست وزیر عراق توضیح داد که تصمیمی برای فرستادن بخشی از تولید نفت به سمت پالایشگاه های خارج از عراق داریم و در همین زمینه نشستی با بلغارستان داشتیم چرا که پالایشگاه هایی در بلغارستان، چین و مالزی داریم.

السودانی گفت که درخصوص قیمت هر بشکه نفت نگرانی نداریم، قیمت مشخصی نداریم اما به دنبال حفظ قیمتی ثابت و منطقی هستیم که منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان را حفظ کند و آن سطح دست کم 85 الی 95 دلار برای هر بشکه است.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که عراق، عربستان و روسیه به کاهش داوطلبانه قیمت برای تحقق هدفی که در اوپک توافق شد، پایبند هستند.

وی اشاره کرد که قراردادهایی برای سرمایه گذاری گاز همراه نفت (مشعل) امضا شده و براساس رویکردی که در دولت عراق بر آن توافق شده، عراق عامل موثری در بازارهای گاز خواهد بود.

السودانی بیان کرد که حجم تولید در واقع به سیاستی که در اوپک بر آن توافق شده، بستگی دارد.

وی تاکید کرد که سیاستی برای اوپک وجود دارد که باید به آن برای تحقق توازن میان منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان پایبند بود.

السودانی گفت که موضع رسمی ما اعلام شده است و آن عدم نیاز به هرگونه حضور نظامی یا نیروهای رزمی خارجی در عراق است، چرا که ما دستگاه های امنیتی قادر به اعمال امنیت داریم.

وی افزود که درخصوص آینده روابط با ائتلاف بین المللی رایزنی می کنیم و با امریکا، چارچوب همکاری دوجانبه به دور از ائتلاف را نیز بررسی خواهیم کرد.

نخست وزیر عراق گفت که شاهد درک این مساله که به نیروهای رزمی نیازی نداریم، بودیم و امکان برنامه مشترک برای آموزش و تبادل اطلاعات وجود دارد.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بیان کرد که نیروهایی که هم اکنون حضور دارند مستشار هستند و در تلاشیم حضور آنها، اماکن حضورشان و نوع ماموریت و مدت زمان حضورشان را ساماندهی کنیم.

السودانی تصریح کرد که تفاهم و نزدیکی و حل مشکلات میان ایران و امریکا، عامل مساعدی برای ثبات منطقه است و سعی می کنیم روابطمان را دور از هرگونه درگیری در منطقه نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه عراق میدانی برای حل درگیری ها و منازعات نیست، گفت که ما یک کشور دارای حاکمیت هستیم و روابطمان با کشورهای منطقه را براساس اصول ثابت منافع مشترک و عدم دخالت در امور داخلی حفظ می کنیم.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا