خبر اولسیاسی

فواد حسین: مفاد توافق امنیتی با ایران به طور کامل اجرا شده است

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که مفاد توافق امنیتی با ایران در مورد بازگشت شبه نظامیان حاضر در مرز بین دو کشور در اقلیم کردستان عراق به کمپ های آوارگان، به طور کامل توسط طرف عراقی اجرا شده است.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که مفاد توافق امنیتی با ایران در مورد بازگشت شبه نظامیان حاضر در مرز بین دو کشور در اقلیم کردستان عراق به کمپ های آوارگان، به طور کامل توسط طرف عراقی اجرا شده است.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در اظهاراتی به شبکه الحره گفت که روابط ایالات متحده و عراق متمایز است و پس از آن که مبتنی بر همکاری های امنیتی و نظامی شد، به حوزه های مختلف گسترش یافته است.

وی همچنین به حمایت واشنگتن از موقعیت عراق در عرصه بین المللی و اصلاحات و توسعه اقتصادی در این کشور اشاره کرد.

وزیر خارجه عراق در خصوص توافقنامه امنیتی که اخیرا بین عراق و ایران امضا شده اظهار داشت که مفاد آن در مورد بازگشت شبه نظامیان حاضر در مرز بین دو کشور در اقلیم کردستان عراق، به کمپ های آوارگان، به طور کامل توسط طرف عراقی اجرا شده است.

وی درباره اهمیت سیاسی و امنیتی این توافق تاکید کرد که ایران بمباران مناطق اقلیم کردستان عراق را که شرط توافق بود، در ازای خروج شبه نظامیان از آن سوی مرز متوقف کرده و این کار توسط دولت فدرال عراق و با همکاری دولت اقلیم کردستان در یک فرآیند مهم و موفق برای هر دو طرف انجام شد.

فواد حسین درباره احتمال امضای توافقنامه ای مشابه با ترکیه در خصوص گروه های مسلح کرد که آنکارا خواستار خروج آنها از مرز است، اظهار داشت: بغداد همیشه طرفدار گفت و گو بوده است. وی ابراز امیدواری کرد که گفت و گوهای فشرده با همان شیوه با طرف ترکیه ای انجام شود.

وی افزود که آنکارا هنوز جایی برای بحث در مورد راه حل این مشکل به روشی دیگر و به دور از استفاده از سلاح و خشونت باز نکرده است.

فواد حسین اعلام کرد که رئیس جمهور عراق پس از بمباران اخیر فرودگاه عربت در سلیمانیه، سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرد تا یادداشت اعتراضی به وی بدهد.

این مقام عراقی وجود هرگونه توافق با ترکیه برای اجازه دادن به این کشور در انجام حملات مکرر به نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق را رد کرد.

وی در خصوص روابط با کویت توضیح داد که نخست وزیر عراق با همتای کویتی خود نشست مهمی برگزار کرد و در آن بر تعهد کامل عراق به تمام قطعنامه های شورای امنیت و توافق های دوجانبه و احترام به حاکمیت کویت تاکید کرد.

وزیر خارجه عراق در بازگشت به موضوع روابط با امریکا اعلام کرد: از جمله پرونده های مهمی که در سطح گفت وگو با واشنگتن مطرح شد، مسئله پیوند بازار و ارز عراق به دلار و ورود ارز امریکایی به کشور است.

وی خاطرنشان کرد که این یک موضوع مالی و بانکی مربوط به وضعیت مالی و اقتصادی عراق است.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که آیا مسائل امنیتی مربوط به گروه های مسلح وابسته به ایران جزو پرونده های مورد بحث بوده است یا خیر گفت: ما در این مورد بحث نکردیم و همه گروه ها تابع فرماندهی کل نیروهای مسلح، یعنی دستورات نخست وزیر عراق هستند.

وزیر خارجه عراق در خصوص روابط ایران و عربستان نیز خاطر نشان کرد: دو کشور پس از تبادل سفرا و دیدار وزرای خارجه روابط قوی و علنی داشته اند

وی همچنین اشاره کرد که بغداد در احیای روابط ایران و عربستان نقش داشته، اما گفت و گوهای میان آنها اکنون مستقیم است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا