اقتصادیسیاسی

السودانی: برنامه هایی داریم که عراق صادرکننده گاز باشد

نخست وزیر عراق گفت که با توجه به حجم عظیم ذخایر گاز طبیعی که در تاریخ کشور بر روی آن سرمایه گذاری نشده، برنامه هایی داریم که عراق یک کشور صادرکننده گاز باشد.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر عراق گفت که با توجه به حجم عظیم ذخایر گاز طبیعی که در تاریخ کشور بر روی آن سرمایه گذاری نشده، برنامه هایی داریم که عراق یک کشور صادرکننده گاز باشد.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز جمعه nv یک جلسه گفت و گو که توسط مؤسسات امریکایی المانیتور و سمافور برگزار شد، شرکت کرد.

در این جلسه که با حضور تعدادی از رسانه ها و جمعی از پژوهشگران برگزار شد، موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی مربوط به امور عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

السودانی در این جلسه گفت: عراق کشوری مهم و محوری در بازار جهانی انرژی است و به زودی از طریق سرمایه گذاری در گاز طبیعی و مشعل (گاز همراه نفت)، کشوری در بازار گاز خواهد بود.

وی افزود: ما روزانه هزار و 300 میلیون فوت مکعب گاز می سوزانیم و هزار میلیون فوت مکعب از ایران وارد می کنیم. گاز سوخته شده 4 تا 5 میلیارد دلار و گاز وارداتی حدود 4 میلیارد دلار هزینه دارد.

نخست وزیر عراق ادامه داد: دولت پروژه های مهمی را در بخش گاز انجام داده که ما را قادر می کند در آینده گاز را صادر کنیم.

وی اظهار داشت: ما قرارداد توتال و دور پنجم توافق با شرکت های اماراتی و چینی را تکمیل کرده ایم و دور ششم در حال حاضر به شرکت های بین المللی ارائه شده است.

السودانی گفت: با توجه به حجم عظیم ذخایر گاز طبیعی که در تاریخ عراق بر روی آن سرمایه گذاری نشده است، برنامه هایی داریم که عراق یک کشور صادرکننده گاز باشد.

وی اضافه کرد: ما کشوری هستیم که روزانه 4 میلیون و 652 هزار بشکه نفت تولید می کنیم. تصور کنید میزان گازی که همراه با این میزان تولید نفت است، ثروت هدر رفته است. دولت پایه های درستی برای سرمایه گذاری در این زمینه گذاشته است.

نخست وزیر عراق بیان داشت: دولت چشم انداز آینده مرتبط با پروژه استراتژیک «جاده توسعه» را آماده کرده که یک کریدور همراه با جاده و راه آهن خواهد بود و خطی برای انتقال نفت و گاز به ترکیه و اروپا خواهد داشت.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا