سیاسی

امضای توافقنامه همکاری راهبردی توسط سوریه و چین

سوریه و چین پس از نشست سران دو کشور که در شهر هوانگژو چین برگزار شد، توافقنامه همکاری راهبردی امضا کردند.

میدل ایست نیوز: سوریه و چین پس از نشست سران دو کشور که در شهر هوانگژو چین برگزار شد، توافقنامه همکاری راهبردی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روز جمعه در دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ضمن ابراز خرسندی از سفر گفت که این کشور در کنار آرمان های عادلانه مردم ایستاده و این امر برگرفته از اصولی حقوقی، بشردوستانه و اخلاقی است که اساس سیاست چین در مجامع بین المللی را تشکیل می دهد و مبتنی بر استقلال کشورها و احترام به خواست مردم و نفی تروریسم است.

وی ابراز امیدواری کرد که سوریه به نقش سازنده چین در عرصه بین المللی کمک کند.

اسد همچنین به رد هرگونه تلاش برای تضعیف این نقش از طریق مداخله در امور داخلی چین یا تلاش برای ایجاد تنش در دریای چین جنوبی یا در جنوب شرق آسیا اشاره کرد.

رئیس جمهور سوریه گفت: این دیدار از نظر زمان و شرایط آن حائز اهمیت است، زیرا امروز جهانی چند قطبی در حال شکل گیری است که تعادل و ثبات را به جهان باز می گرداند. این وظیفه همه ماست که این لحظه را برای آینده ای روشن و امیدوارکننده ثبت کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست امروز همکاری های راهبردی گسترده و بلندمدت را در زمینه های مختلف ایجاد کند.

اسد در پایان گفت: من شخصاً از شما (شی جین پینگ) و دولت چین برای تمام اقداماتی که در ایستادن در کنار مردم سوریه انجام داده اید، تشکر می کنم و برای مردم چین آرزوی پیروزی های علمی، تمدنی و بشردوستانه بیشتر دارم.

رئیس جمهور چین نیز گفت: سوریه یکی از اولین کشورهایی است که با چین جدید رابطه برقرار کرد.

وی خاطرنشان کرد: سوریه یکی از کشورهایی بود که پیش نویس قطعنامه ای را برای بازگرداندن کرسی چین در سازمان ملل ارائه کرد.

رئیس جمهور چین تاکید کرد که روابط سوریه و چین به مدت 67 سال در برابر تغییرات در شرایط بین المللی مقاومت کرده و دوستی بین دو کشور در طول زمان پایدار است.

وی افزود: امروز برقراری مشارکت راهبردی سوریه و چین را اعلام خواهیم کرد و این یک نقطه عطف مهم در تاریخ روابط دوجانبه در مواجهه با شرایط بی ثبات بین المللی خواهد بود.

رئیس جمهور چین بر تمایل کشورش به انجام مستمر تلاش های مشترک برای تبادل حمایت قاطع بین سوریه و چین و تقویت همکاری بین دو کشور برای دفاع از عدالت و صلح بین المللی تاکید کرد.

منبع
سانا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا