اقتصادیسیاسی

چین و کویت 7 توافق و تفاهم نامه امضا کردند

در دیدار رئیس جمهور چین و ولیعهد کویت، 7 توافقنامه و یادداشت تفاهم درخصوص برنامه پنج ساله همکاری دوجانبه بین دو کشور امضا شد.

میدل ایست نیوز: در دیدار رئیس جمهور چین و ولیعهد کویت، 7 توافقنامه و یادداشت تفاهم درخصوص برنامه پنج ساله همکاری دوجانبه بین دو کشور امضا شد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز جمعه در شهر هوانگژو، در شرق چین از مشعل الاحمد الصباح، ولیعهد کویت استقبال کرد.

روزنامه کویتی القبس نوشت که در دیدار ولیعهد کویت با رئیس جمهور چین، 7 قرارداد مختلف در تعدادی از زمینه های مهم امضا شد.

این روزنامه به نقل از یک منبع دولتی اعلام کرد که این توافقنامه ها شامل بیانیه ای مشترک درخصوص برنامه پنج ساله همکاری دوجانبه بین دو کشور طی سال های 2024-2028 است.

به نوشته این روزنامه، این قراردادها شامل یادداشت تفاهم بین کویت و چین در خصوص بندر مبارک، یادداشت تفاهم در مورد سیستم بازیافت زباله کم کربن و همکاری در زمینه زیرساخت های زیست محیطی برای تصفیه خانه های فاضلاب است.

قراردادهای امضا شده شامل همکاری بین سازمان سرمایه گذاری مستقیم کویت و طرف چینی در زمینه مناطق اقتصادی و مناطق آزاد و تفاهم نامه دو کشور در زمینه توسعه مسکن است.

به گزارش این روزنامه، این قراردادها همچنین شامل همکاری دوجانبه بین کویت و چین در زمینه ساخت ایستگاهی برای تولید انرژی الکتریکی تجدیدپذیر است.

گفتنی است چین شریک تجاری اصلی کویت است و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2022 به 48.31 میلیارد دلار رسیده است که کویت را به ششمین شریک تجاری چین در میان کشورهای عربی تبدیل می کند.

کویت همچنین هفتمین منبع بزرگ واردات نفت خام چین است. چین در سال 2022 حدود 28.33 میلیون تن نفت از کویت وارد کرده است.

60 شرکت چینی در کویت در بیش از 80 پروژه در زمینه زیرساخت ها و توسعه اقتصادی حضور دارند.

منبع
القبس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا