سیاسی

نتانیاهو: روابط اسرائیل و عربستان، خاورمیانه را تا ابد تغییر خواهد داد

نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد که توافق عادی‌سازی روابط با عربستان «به احتمال قوی» تحقق خواهد یافت و تحولی بزرگ در سیاست خارجی خاورمیانه در پی خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد که توافق عادی‌سازی روابط با عربستان «به احتمال قوی» تحقق خواهد یافت و تحولی بزرگ در خاورمیانه در پی خواهد داشت.

«بنیامین نتانیاهو» در مصاحبه با CNN تأکید کرد که این توافق «یک تحول کیفی» در خاورمیانه خواهد بود و خاورمیانه را تا ابد تغییر خواهد داد «چون دیوارهای دشمنی را ویران می‌کند و مسیری از خط لوله‌های انرژی و راه آهن و کابل‌های فیبر نوری میان عربستان و اردن و اسرائیل و امارات برقرار می‌کند».

نتانیاهو در این مصاحبه حاضر نشد به این پرسش پاسخ دهد که اسرائیل در ازای توافق با عربستان چه امتیازاتی به فلسطینی‌ها خواهد داد و به این اکتفا کرد که «صلح با کشورهای عربی گامی در مسیر حل مناقشه فلسطین و اسرائیل است».

وی گفت که معتقد است که فلسطینی‌ها باید «بخشی از این روند» شوند.

پیش از این نتانیاهو در گفتگو با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد که راه سخت و دشواری برای عادی‌سازی روابط با عربستان در پیش است.

بنیامین نتانیاهو تاکید کرد با وجود موانعی که همچنان در مسیر عادی‌سازی روابط با عربستان وجود دارد، اما وقتی اینجا 3 رهبر ـ بایدن، بن سلمان و نتانیاهو ـ وجود دارد که به دنبال رسیدن به نتیجه هستند، این به موفقیت ما در این زمینه کمک خواهد کرد.

نتانیاهو اظهار داشت که با این حال هنوز شانس دست‌یابی به توافق کم است و راه دشواری در پیش است و همه چیز بستگی به پیشرفت طی ماه‌های آینده دارد و در صورتی که چنین پیشرفتی اتفاق نیفتد، این توافق چندین سال به تعویق خواهد افتاد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که به نظرم عربستان نیازی به هسته‌ای شدن ندارد و باید به هر شیوه‌ای جلوی دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای گرفته شود.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا