سیاسی

اعزام یک هیئت نظامی از ایران به عراق برای بررسی توافق امنیتی با بغداد

منابع عراقی فاش کردند که یک کمیته امنیتی نظامی از ایران به زودی برای اطلاع از اجرای توافق امنیتی با عراق به این کشور سفر می کند.

میدل ایست نیوز: منابع عراقی فاش کردند که یک کمیته امنیتی نظامی از ایران به زودی برای اطلاع از اجرای توافق امنیتی با عراق به این کشور سفر می کند.

به گزارش العربی الجدید، در اواخر اوت، بغداد و تهران، توافقنامه ای امنیتی مبنی بر برچیده شدن اردوگاه های کردهای مخالف ایران در اقلیم کردستان از مرزهای ایران در شمال عراق امضا کردند.

براساس این توافقنامه، تهران عملیات نظامی خود در مرزهای عراق را متوقف می کند و در مقابل بغداد نیز گروه های مخالف ایران را از مرزهای این کشور دور می کند و افراد تحت تعقیب را به ایران تحویل می دهد.

یک مسئول در فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق گفت که یک کمیته امنیتی نظامی از ایران به مناطقی از اقلیم کردستان سفر و از اماکن سابق اردوگاه های کردهای مخالف ایران بازدید خواهد کرد.

وی افزود که ایران نگران است که این گروه های همچنان اماکنی در منطقه مرزی با ایران داشته باشند.

منبع مذکور تصریح کرد که این کمیته ایرانی، دیدارهایی با مقامات اقلیم کردستان و عراق برای تکمیل اجرای بندهای توافق امنیتی خواهد داشت به خصوص مساله تحویل افراد تحت تعقیب از سوی ایران؛ امری که هنوز از سوی عراق و به دلیل مخالفت سازمان ملل تعیین تکلیف نشده است.

وی افزود که عراق به دور کردن اردوگاه های مخالفان از ایران و خلع سلاح آنها پایبند بوده است و اکنون در حال هماهنگی با سازمان ملل برای احداث اردوگاه برای آنها است.

از طرفی دیگر غیاث السورچی، عضو اتحادیه میهنی کردستان گفت که سفرهای متقابلی میان تهران و بغداد برای پیگیری اجرای توافق امنیتی انجام می شود و ایران نسبت به این مساله که اجرای این توافقنامه در سطح بالایی صورت گیرد، جدی است و می خواهد بغداد هیچ گونه معطلی نداشته باشد چرا که ایران براساس این توافق، عملیات نظامی خود در اراضی عراق را متوقف کرده است.

پیش از این کمیته عالی امنیتی اجرای توافق امنیتی با ایران از دور کردن کردهای مخالف ایران از مرزها و خلع سلاح آنها خبر داده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا