اقتصادیسیاسی

تجارت 26.5 میلیارد دلاری قطر و چین در سال گذشته

چین اعلام کرد که حجم تجارتش با قطر در سال 2022 به 26.55 میلیارد دلار افزایش یافته که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 54.7 درصد افزایش داشت است.

میدل ایست نیوز: چین اعلام کرد که حجم تجارتش با قطر در سال 2022 به 26.55 میلیارد دلار افزایش یافته که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 54.7 درصد افزایش داشت است.

به گزارش «الخلیج آنلاین» چن یو، کاردار سفارت چین در قطر گفت که طی 35 سال گذشته، دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری و بهبود روابط تلاش کرده اند و همکاری دوجانبه سودمند بین دو کشور به نتایج ثمربخشی دست یافته است.

وی در مراسمی که شب گذشته به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین و سی و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک قطر و چین در سفارت این کشور در دوحه برگزار شد، گفت: حجم کل تجارت بین چین و قطر در سال گذشته میلادی به 26.55 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 54.7 درصد افزایش داشت.

وی خاطرنشان کرد که چین برای سه سال متوالی به بزرگترین شریک تجاری قطر، بزرگترین منبع واردات و بزرگترین مقصد صادرات قطر تبدیل شده است.

تعدادی از شرکت های چینی دارای مجوز در مناطق آزاد قطر فعالیت می کنند که این امر به حمایت از رشد و توسعه مستمر اقتصاد قطر در راستای اهداف چشم انداز ملی قطر 2030 کمک می کند.

اوایل تابستان گذشته شرکت انرژی قطر، توافق‌نامه ای برای تامین 4 میلیون تن متریک گاز طبیعی مایع (ال ان جی) برای چین به مدت 27 سال امضا کرد. این توافق‎‌نامه بین شرکت انرژی قطر و شرکت CNPC چین امضا شد.

قطر در نوامبر سال گذشته نیز قرارداد مشابهی را با شرکت «سینوپک» چین امضا کرده بود که از آن به «بلندمدت‌ترین توافق در تاریخ صنایع گاز جهان» یاد می‌شود.

در آوریل گذشته نیز سینوپک اولین شرکت آسیایی شد که 5 درصد سهام پروژه توسعه میدان گازی شمال شرقی (پارس جنوبی) را خرید.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا