سیاسی

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اجرای توافقنامه امنیتی بغداد و تهران

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که بخش هایی از توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق اجرا شده و بخش هایی از آن باقی مانده است.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: قرار بود دولت عراق نگرانی‌های ایران را در خصوص تروریست‌ها در اراضی اقلیم کردستان عراق برطرف و پایگاه‌های آنها را جمع و آنها را خلع سلاح کنند. این موعد 28 شهریور تمام شد. براساس ارزیابی اولیه ما بخش‌هایی از این توافقنامه تا این مقطع اجرا شده و بخش‌هایی باقیمانده است. با اتمام موعد هیأت ارزیابی ایران برای ارزیابی میدانی میزان دقیق اجرای توافقنامه به عراق سفر کرد. با همکاری و استقبال خیلی خوب مقامات عراقی روبرو بودند و از همکار‌ی‌ها تشکر می‌کنیم.

به گزارش فارس، وی در کنفرانس مطبوعاتی این هفته افزود: ارزیابی دقیق از میزان اجرای توافقنامه موکول به این است که گزارش هیأت اعزامی مورد بررسی قرار بگیرد. این بررسی انجام و نتایج ارزیابی میدانی به اطلاع مراجع رسمی کشور خواهد رسید و در این زمینه با مقامات عراق تبادل نظر خواهد شد.

کنعانی با اشاره به سفر قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق به تهران نیز اظهار داشت: هم مقامات دولت عراق و هم اقلیم کردستان عراق خودشان را نسبت به اجرای کامل توافقنامه امنیتی مشترک متعهد می‌دانند و خود را برای اجرای آن ملزم می‌دانند. گفتند بخش قابل توجهی از مقرهای نظامی تروریست مسلح تخلیه شده و خلع سلاح شدند و به عمق خاک عراق منتقل شدند؛ بخشی از مقرهای موجود به صورت کامل تخریب شده و مقرهای باقیمانده نیز تخریب خواهد شد. این در ارتباط مستمر مقامات و مراجع ذیربط دو کشور در حال پیگیری است و تا روند اجرای توافق پیش خواهد رفت.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ایران بارها اعلام کرده در ارتباط با امنیت مرزهای خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهد کرد و این موضوع را تا زمانی که این توافق به صورت کامل اجرا شود دنبال خواهد کرد.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا