خبر اولسیاسی

بیانیه عراق درخصوص نشست کمیته‌های عالی اجرای توافق امنیتی بغداد و تهران

نشست کمیته های عالی اجرای توافق امنیتی عراق و ایران در تهران به ریاست مشاور امنیت ملی عراق و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شد.

میدل ایست نیوز: کمیته عالی اجرای توافق امنیتی عراق و ایران در تهران با همتای ایرانی خود دیدار کرد.

براساس بیانیه دفتر مشاوره امنیت ملی عراق، ریاست هیئت عراقی برعهده قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و ریاست هیئت ایرانی بر عهده علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود.

در این نشست مراحل اجرای توافق امنیتی بین دو کشور و اقدامات انجام شده و باقیمانده آن بررسی شد.

الاعرجی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، گزارشی از اقدامات عراق در منطقه فعالیت گروه های مخالف ایران که همه تخلیه شده و این گروه ها نیز خلع سلاح شدند، ارائه کرد.

وی گفت که در این مناطق نیروهای فدرال عراق مستقر شده و این گروه های مخالف از مرزها دور شدند.

الاعرجی افزود که دولت اقلیم کردستان عراق در اجرای تعهدات مشخص شده در توافق امنیتی جدی بوده است.

مشاور امنیت ملی عراق بر اهمیت هماهنگی بالای بین دو کشور تاکید و اشاره کرد که نتایج محقق شده پس از توافق امنیتی میان دو کشور از سال 1991 رخ نداده است و این گروه ها، دهه ها بدون حضور نیروهای فدرال در این مناطق بودند.

الاعرجی تاکید کرد که نخست وزیر عراق به صورت دقیق روند اجرای این توافق را دنبال می کند و عراق نسبت به امنیت ایران اهتمام دارد و اجازه نخواهد داد اراضی عراق، محلی برای ناامن کردن هیچ یک از کشورهای همجوار شود.

وی تاکید کرد که مقامات ایرانی باید در صورت هرگونه تحولات طرف عراقی را در جریان بگذراند تا اقدامات لازم اتخاذ شود.

مشاور امنیت ملی عراق اشاره کرد که عراق به اجرای بندهای توافق امنیتی مشترک میان عراق و ایران عمل می کند و شراکت و عمق تاریخی و روابط رو به رشد بین دو کشور طی زیارت اربعین و پس از آنکه عراق میزبان زائران ایرانی بود و به آنها خدمات و تسهیلات داده مشخص شده است و این مساله دلیلی بر عمق روابط بین دو کشور و دو ملت همسایه است.

از طرفی دیگر احمدیان از دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان عراق بابت ارائه تسهیلات به زائران اربعین تشکر و بر عمق روابط تاریخی بین دو کشور تاکید کرد.

وی اشاره کرد که اجرای توافق امنیتی مشترک در جهت تحقق منافع مشترک دو کشور انجام شد و آنچه محقق شده نشان دهنده اراده دو کشور برای تحقق این پیشرفت مهم است.

احمدیان بر تداوم هماهنگی و تبادل سریع اطلاعات میان دو کشور و اجازه ندادن به گروه های مسلح برای تهدید امنیت و ثبات دو کشور و منطقه تاکید کرد.

دو طرف مسائل و پرونده های دارای اهمیت مشترک و مسائل مرتبط با حفاظت از مرزها و امنیت دو کشور و تداوم هماهنگی مشترک برای اجرای همه بندهای توافق امنیتی را بررسی کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا