اقتصادیخبر اولسیاسی

پرونده‌های اختلافی عامل تأخیر سفر اردوغان به عراق

دو مقام عراقی در بغداد تأکید کردند که سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق منوط به حل و فصل اختلافات در چند پرونده اساسی است.

میدل ایست نیوز: دو مقام عراقی در بغداد تأکید کردند که سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق منوط به حل و فصل اختلافات در چند پرونده اساسی است.

در 25 ژوئن گذشته، در پی دیدار سفیر ترکیه در بغداد با نخست وزیر عراق، دولت عراق اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، به زودی به عراق سفر خواهد کرد.

منابع محلی عراقی نیز در آن زمان تأکید کردند که این سفر در اوایل ژوئیه انجام خواهد شد، اما با گذشت بیش از یک ماه از آن تاریخ این سفر انجام نشده است.

یک مقام در دفتر نخست‌وزیر عراق به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت که انجام این سفر مشروط به حل و فصل برخی پرونده‌های اساسی است که هنوز توافقی درباره آنها میان دو کشور به دست نیامده است.

وی افزود که سفر «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه به عراق در ماه اوت با هدف تدارک مقدمات سفر رئیس جمهور این کشور بود و قرار بود اردوغان علاوه بر بغداد، به بصره هم برود و در آنجا کلنگ آغاز پروژه «جاده توسعه» برای اتصال بصره به ترکیه را بزند.

این مقام تأکید کرد که سفر همچنان در برنامه کاری دو کشور هست اما لازم است پیش از آن درباره حزب کارگران و مطالبه ترکیه از عراق درباره تروریست دانستن این گروه و نیز ازسرگیری صادرات نفت عراق به بندر جیهان ترکیه و مسئله آب‌های مشترک توافقاتی حاصل شود.

در این راستا، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق، روز دوشنبه در مصاحبه با یک رسانه عراقی گفت که در روزهای آینده فرصت‌های مهمی برای افزایش سطح شراکت عراق و ترکیه پیش خواهد آمد.

او گفت که مسئله ازسرگیری صادرات نفت شمال و عملیات نظامی ترکیه در خاک عراق از پرونده‌های اختلافی و بلاتکلیف میان دو کشور است.

الصحاف تأکید کرد که مذاکرات دو کشور در عرصه‌های گوناگون از جمله در پرونده آب و مسائل دیگر ادامه دارد و کمیته‌های تخصصی در حال پیگیری موضوع تا رسیدن به توافقات لازم هستند.

پیش تر «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق نیز تأکید کرد که وزیر انرژی ترکیه به زودی سفری به عراق خواهد داشت و ازسرگیری صادرات نفت شمال عراق از محورهای اصلی مذاکرات وی در بغداد خواهد بود.

در این راستا، یک نماینده مجلس عراق، که نخواست نامش فاش شود، تأکید کرد که هنوز دو کشور در مسائل مربوط به حزب کرگران کردستان و عقب‌نشینی عراق از دریافت جریمه ترکیه بابت صادرات غیر قانونی نفت اقلیم کردستان عراق به توافق نرسیده‌اند.

وی گفت که طرف عراقی حاضر به عقب‌نشینی از اموالی که دادگاه پاریس ترکیه را ملزم به پرداخت آنها کرده نیست ضمن اینکه حملات ترکیه به عراق نقض صریح امنیت و ثبات عراق است و بر امنیت ملی عراق تأثیر می‌گذارد.

این نماینده مجلس عراق گفت که مذاکرات دو کشور در سطوح گوناگون برای حل و فصل این اختلافات جریان دارد و اگر توافقی حاصل نشود احتمال لغو سفر وجود دارد.

از سوی دیگر، یک مقام دیپلماتیک ترکیه که نخواسته نامش فاش شود به پایگاه «العربی الجدید» گفت که تعویق سفر کاملا طبیعی است و افزود که تلاش‌های جدی برای حل اختلافات دو کشور به خصوص در مسئله نیروهای حزب کارگران جریان دارد.

او گفت که ترکیه از افزایش نقش حزب دموکرات کردستان در امنیت کرکوک و نیز حمایت رئیس اتحادیه میهنی کردستان از یگان‌های مدافع خلق در سوریه به شدت ناراضی است.

در 25 مارس 2023 و در پی حکم دادگاه پاریس در محکومیت ترکیه بابت فروش غیر قانونی نفت اقلیم کردستان عراق بدون هماهنگی با بغداد، صادرات نفت اقلیم از طریق بندر جیهان متوقف شد.

در پی آن، دو کشور مذاکراتی را برای ازسرگیری صادرات نفت از این میدان آغاز کرده‌اند که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

پیش از این، «صباح صبحی» عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق، گفت که سفر هیئت ترکیه‌ای به عراق شامل شرط‌های ترکیه برای مذاکره درباره ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه بود به خصوص که دادگاه بین‌المللی ترکیه را به پرداخت 1.4 میلیارد دلار محکوم کرده است.

وی گفت که ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان، 6 شرط تعیین کرده که شامل تعیین 13 دلار بابت هزینه انتقال هر بشکه نفت و انصراف عراق از شکایت خود به دادگاه بین‌المللی و در نتیجه انصراف از دریافت خسارت 2 سال فروش نفت توسط ترکیه است.

به گفته صبحی، شرط‌های اصلی ترکیه همین‌هاست و شرط‌ دیگر هم اعطای سهم 7 دلاری به شرکت نفت ترکیه بابت هر بشکه نفت است و افزود که همه این شرط‌ها در مذاکرات طرف‌های ترکیه‌ای و عراقی برای ازسرگیری صادرات نفت بررسی می‌شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا