خبر اولدیدگاهسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

«طوفان الاقصی»؛ تکرار «یوم کیپور» و غافلگیری دوباره اسرائیل پس از 50 سال

زمان‌بندی عملیات «طوفان الاقصی» از سوی حماس یادآور غافلگیری مشابه نیروهای اسرائیلی در جنگ «یوم کیپور» یا «جنگ رمضان» است که در 6 اکتبر 1973 و یک روز پس از یوم کیپور، مقدس‌ترین روز یهودیت، انجام شد.

میدل ایست نیوز: صبح امروز برای دومین بار در تاریخ تأسیس حکومت در اسرائیل، یهودیان ساکن اسرائیل با شلیک هزاران راکت از نوار غزه غافلگیر شدند.

امروز (7 اکتبر) روز شنبه و روز جشن «سیمحات تورا» بود که بلافاصله پس از «جشن سوکوت» برگزار می شود.

این روز تعطیل رسمی در سراسر اسرائیل بود و بخشی از غافلگیری نیروهای اسرائیلی از این عملیات و آماده نبودنشان برای حمله نیز به همین مسئله مربوط می‌شد.

می‌دانیم که یهودیان در روز شنبه محدودیت‌های بسیاری برای فعالیت دارند.

این زمان‌بندی یادآور غافلگیری مشابه نیروهای اسرائیلی در جنگ «یوم کیپور» یا «جنگ رمضان» است که در 6 اکتبر 1973 و یک روز پس از یوم کیپور، مقدس‌ترین روز یهودیت، انجام شد.

در آن جنگ نیز مصر و سوریه به صورت غافلگیرکننده به مواضع اسرائیل در شرق سوئز و جولان که پیش تر به تصرف اسرائیل درآمده بود حمله کردند.

جنگ یوم کیپور با حمله‌ای وسیع و موفقیت‌آمیز از سوی نیروهای مصری آغاز شد که از کانال سوئز گذر کرده و بدون برخورد با مقاومت جدی در صحرای سینا پیشروی کردند.

این جنگ تأثیری بسیار عمیق و دیرپا بر طرفین درگیر و منطقه خاورمیانه گذاشت. عرب‌ها که با شکست یک‌طرفه ائتلاف مصر و سوریه و اردن در جنگ سال ۱۹۶۷ به شدت تحقیر شده بودند، این بار با موفقیت‌های ابتدایی در این جنگ روحیه خود را بازیافتند.

اسرائیلی‌ها نیز با وجود دستاوردهای چشمگیر عملیاتی و تاکتیکی که در میدان جنگ به دست آوردند، به این نکته پی بردند که برتری نظامی آن‌ها بر نیروهای عربی همیشگی و تضمین‌شده نخواهد بود.

اکنون نیز به نظر می‌آید که حمله حماس به تغییر معادلات حاکم بر مناقشه فلسطین و اسرائیل بینجامد.

از سال1973، این بیشترین تعداد تلفات اسرائیل در یک حمله نظامی است. بر اساس تازه‌ترین آمارها در زمان تنظیم این گزارش، اسرائیل به کشته شدن 42 تن و زخمی شدن بیش از 700 شهروند خود اذعان کرده است.

علاوه بر این ده‌ها اسرائیلی اعم از نظامی و غیر نظامی به اسارت حماس درآمده‌اند و می‌دانیم که همیشه موضوع تبادل اسرا از مهم‌ترین مسائل مورد مذاکره میان دو طرف بوده است.

از سوی دیگر، حماس در این حمله توان نظامی چشمگیری از خود نشان داده و علاوه بر آنکه آغازگر درگیری بوده، تعداد بالایی راکت را به سمت اسرائیل شلیک کرده و به صورت زمینی هم وارد شهرک‌های اسرائیلی اطراف غزه شده و دست‌کم برای چند ساعت کنترل چند نقطه را در دست گرفته است.

این بدان معناست که فلسطینیان، دست‌کم در غزه، از حالت تدافعی و مقاومتِ صرف خارج شده و می‌کوشند نشان دهند که می‌توانند خطری جدی برای اسرائیل باشند.

به تعبیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، این «نه یک عملیات یا درگیری که یک جنگ تمام‌عیار است».

طبعاً اسرائیل در برابر این وضعیت دست‌بسته نخواهد ماند و دست به حمله‌ای تمام‌عیار خواهد زد و تا روزهای آتی باید دید که روند تحولات در عرصه میدانی به کجا می‌انجامد.

تردیدی نمی‌توان داشت که این جنگ هم دیر یا زود با دخالت واسطه‌های بین‌المللی متوقف خواهد شد، اما این غافلگیری هم مانند غافلگیری در تعطیلات 1973، تأثیری عمیق و دیرپا میان طرفین خواهد داشت و بسیاری معادلات را تغییر خواهد داد.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا