خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

سیر توسعه موشک‌های مقاومت فلسطین در غزه

مقاومت فلسطین در غزه که نخستین موشک آن برد یک کیلومتری داشت، با توسعه توانمندی‌های خود در این حوزه توانست موشک‌هایی را تولید کند که برد آن به 250 کیلومتر می‌رسد.

میدل ایست نیوز: بیش از دو دهه پیش، مقاومت فلسطین در نوار غزه و در راس آن کتائب شهید عز الدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس توانست نخستین موشک را به شهرک های مجاور نوار غزه شلیک کند بدون اینکه این موشک خسارت چندانی بر جا بگذارد.

به گزارش الخلیج آنلاین، برد نخستین موشک کتائب القسام به حدود یک کیلومتر تا شهرک نشین سدیروت در مجاورت نوار غزه می رسد و این گروه نام «قسام 1» را بر آن نهاد تا مرحله توسعه قدرت موشکی و افزایش برد و قدرت انفجاری آن آغاز شود.

کتائب القسام در توسعه موشک های خود از مواد ساخت داخل و مواد دیگر که از طریق دریا یا تونل با مصر وارد غزه شده، استفاده می کند.

پس از مدتی کوتاه از ساخت نخستین موشک، کتائب القسام، دومین موشک خود را در سال 2001 تولید کرد و نام «قسام 2» را بر آن نهاد؛ موشکی که برد آن چیزی حدود 9 الی 12 کیلومتر بود و کلاهک جنگی منفجر شونده آن قابلیت حمل چیزی حدود 5 الی 6 کیلوگرم ماده تی ان تی را داشت.

در سال 2005، مقاومت فلسطین، موشک جدید تحت عنوان «قسام 3» تولید کرد که برد آن به 15 الی 17 کیلومتر می رسید و قابلیت حمل 4.5 کیلوگرم ماده منفجره را در کلاهک جنگی خود داشت.

موشک های دور برد

در سال 2012، قدرت موشکی مقاومت فلسطین در غزه، پیشرفت قابل ملاحظه ای از لحاظ برد و قدرت انفجار داشت و کتائب القسام، موشک ام 75 را رونمایی کرد.

موشک ام 75 نخستین موشک دور برد مقاومت است که برد آن به 75 الی 80 کیلومتر می رسد و نخستین هدف آن فرودگاه بین المللی بن گوریون در تل آویو بود.

پس از دو سال، کتائب القسام، موشک سجیل را رونمایی کرد که برد آن به 55 کیلومتر می رسد اما قدرت انفجاری خوب آن بهتر از نمونه های پیشین است.

مقاومت به سرعت موشک های خود را از لحاظ برد و قدرت انفجار توسعه داد و پس از ام 75، موشک جی 80 را تولید کرد.

برد این موشک به 80 کیلومتر می رسد و این موشک توانسته از سامانه پدافندی گنبد آهنین اسرائیل عبور کند و به اهداف خود در تل آویو برسد.

مقاومت فلسطین در غزه سپس موشک آر 160 را تولید کرد که برد آن به 160 کیلومتر می رسد و کلاهک جنگی قوی دارد و می تواند از سامانه گنبد آهنین نیز عبور کند.

در حمله اسرائیل به نوار غزه در سال 2021، موشک های مقاومت در نوار غزه به صحنه آمد و قدرت آن برای رسیدن به اهداف، خسارت های سنگینی در اسرائیل برجا گذاشت.

از جمله بارزترین موشک های استفاده شده در این نبرد موشک «ای 120» بود.

موشک جدید به شهر قدس اشغالی که حدود 100 کیلومتر از نوار غزه فاصله دارد رسید و منجر به کشته و مجروح شدن شماری از شهروندان اسرائیل و آسیب سنگین به دارایی های آنها شد.

کتائب القسام از موشک «اس اچ 85» نیز رونمایی کرد که برد آن به 80 کیلومتر می رسد و قدرت انفجاری بالایی دارد و در عبور از سامانه پدافندی گنبد آهنین موفق بوده است.

این موشک توانسته به اهداف خود برسد و منجر به کشته و زخمی شدن اسرائیلی ها شود و خسارت های سنگینی را در منازل برجا بگذارد.

آخرین موشکی که توسط کتائب القسام اعلام شد، عیاش 250 بود که دوربردترین موشک مقاومت است و برد آن به 250 کیلومتر می رسد.

فرودگاه رامون در جنوب اسرائیل که 225 کیلومتر از نوار غزه فاصله دارد با موشک عیاش 250 هدف قرار گرفته است.

از طرفی دیگر سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز در توسعه موشک های خود موفق بود و طی سال های گذشته از توسعه موشک های ساخت داخل از جمله موشک بدر 1 خبر داده است.

سرایا القدس برای نخستین بار از این موشک در هدف قرار دادن شهر عسقلان و شماری از شهرک نشین ها در اسرائیل استفاده کرده است.

موشک بدر 1 موفقیت های متعددی داشته به ویژه با توجه به اینکه در طراحی آن از تجارب مشابه در سوریه و یمن استفاده شده است.

این موشک یک موشک توپخانه 107 میلی متری است که کلاهک انفجاری آن اصلاح شده و برد آن از 5 به 11 کیلومتر رسیده است.

این موشک به «اس 350» آخرین موشکی که سرایا القدس در سال 2016 اعلام کرده و به موشک قدس 101 که برای نخستین بار در سال 2006 استفاده شده، پیوست.

در مه 2023 نیز سرایا القدس از موشک براق 85 رونمایی کرد؛ موشکی که عناصر سرایا السلام آن را برای حمله به شهرک نشین ها و شهرهای اسرائیل آماده می کنند.

موشک براق 85، کلاهک جنگی 40 کیلوگرمی دارد و برد آن به 85 کیلومتر می رسد.

موشک های وارداتی

در کنار موشک های ساخت داخل مقاومت فلسطین، مقاومت توانست برخی موشک ها را از روسیه و ایران وارد غزه کند.

بارزترین موشکی که مقاومت توانست آن را وارد غزه کند، موشک گراد روسیه است که برد آن به 15 کیلومتر می رسد و کلاهک جنگی 10 کیلوگرمی دارد.

مقاومت همچنین توانست موشک فجر 3 ایران را وارد غزه کند و اهداف اسرائیلی را با آن هدف قرار دهد.

این موشک برد 40 کیلومتری با کلاهک جنگی 45 کیلوگرمی دارد. دیگر موشک ایرانی که غزه وارد کرده نیز فجر 5 است که برد آن به 75 کیلومتر و وزن کلاهک جنگی آن به 90 کیلوگرم می رسد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا